Als je een contact hebt toegevoegd kun je meerdere instellingen bepalen. In het tabblad Contacten open je het contact.
Verzendmethode
Wanneer jouw klant altijd op dezelfde manier jouw facturen gaat ontvangen, bijvoorbeeld altijd via e-mail, dan kun je dat hier vast invullen. Wanneer je dan een factuur verstuurt naar deze klant, staat deze verzendmethode alvast voor je aangevinkt. Kies je standaard voor e-mail, dan moet hier een e-mailadres bekend zijn. Dit kun je instellen via 'Details'.
Betaalgegevens
Wanneer je met je klant hebt afgesproken dat de facturen via automatische incasso voldaan zullen worden, dan kun je dat bij het contact in je administratie instellen.
Via Moneybird Online Betaalmethoden biedt je automatische incasso aan. Je vraagt een mandaat aan je klant en de incasso's worden automatisch verwerkt. De verificatie hiervoor loopt via Moneybird en er hoeft geen contract met externe bank of payment service provider te zijn.
In het geval van SEPA incasso voeg je via
Extra > Incassomachtiging
het mandaat toe. Je vult daar alle benodigde gegevens in. Daarnaast heb je hiervoor een contract bij je bank of payment service provider nodig en een mandaat van je klant.
Ook kun je bij debiteuren al instellen dat jij de inkoopfacturen altijd via automatisch incasso betaalt. De facturen die je van dit contact ontvangt, worden dan automatisch gemarkeerd als 'Betaald via automatisch incasso'.
Workflow
Per factuur en offerte selecteer je de juiste workflow. In de workflow bepaal je wat het vervaltermijn is van de factuur, welke teksten erop staan en bijvoorbeeld hoe de factuur betaald mag worden.
Als voor jouw klant de condities altijd hetzelfde zijn, dan kun je bij het contact al een standaard factuur en offerte workflow instellen. Als je een offerte of factuur voor deze klant aanmaakt, krijgt de offerte of de factuur altijd direct de juiste workflow.
Extra velden
Wanneer je extra velden op je factuur of offerte wilt toevoegen, moet je deze eerst aanmaken in de instellingen. Wanneer je extra velden voor contacten hebt aangemaakt, kun je deze bij het contact invullen.
Extra contactpersoon toevoegen
Via '+Contactpersoon toevoegen, voeg je een extra contact voor dat contact toe. Je kunt later ook dit contact selecteren bij het verzenden van een factuur. Als je een contactpersoon hebt toegevoegd zie je deze ook terug in je contactpersonenlijst. De namen van de contactpersonen worden weergegeven rechts naast het contact.