Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesFacturenFactuur laten betalen en verwerkenSEPA-incasso
Instellingen voor automatisch incasseren met SEPA-incasso
Instellingen voor automatisch incasseren met SEPA-incasso

Automatisch incasseren met SEPA? Regel contracten, mandaten en batches eenvoudig met Moneybird voor snelle betalingen.

Meer dan een maand geleden bijgewerkt

Om vanuit Moneybird automatisch geld te incasseren via SEPA-incasso, moet je de volgende dingen regelen:

  1. Contract: Het uitvoeren van een incasso kan gedaan worden door je bank of door een Payment Service Provider. Je moet hiervoor een contract afsluiten. Omdat het incasseren van geld van rekeningen fraudegevoelig is, zal je bedrijf gekeurd worden. Heb je nog geen incasso-contract afgesloten bij jouw bank? Of biedt jouw bank die mogelijkheid niet? Overweeg dan ook om te gaan incasseren via Moneybird Online Betaalmethoden.

  2. Mandaat: Zodra je met een bank een contract hebt, kun je je klanten gaan informeren over de automatische incasso mogelijkheid. Om geld te mogen incasseren van een rekening van een klant, heb je een mandaat nodig. In het mandaat geeft je klant aan dat jij gerechtigd bent om geld af te schrijven. Het mandaat bevat een datum, een uniek nummer, het rekeningnummer van je klant en de tenaamstelling van de rekening. Een mandaat kun je ook opnemen in een offerte of contract dat je tekent met je klant.

  3. SEPA batch: Je kunt nu een factuur naar je klant versturen die je automatisch gaat incasseren. Een incasso moet je altijd ruim op tijd aankondigen, verstuur daarom eerst de factuur en voer de incasso pas na een paar dagen uit. Om een incasso uit te voeren maak je een SEPA batch aan, dit bestand kun je vervolgens inlezen bij je bank. In de batch staat je contract, de mandaat informatie en informatie over de factuur die je wilt incasseren.

  4. Uitbetaling: Je bank gaat nu het geld incasseren bij je klant. Zodra dit gelukt is, ontvang je op je rekening een bedrag, waarin alle automatische incasso's bijgeschreven worden. Een klant kan de incasso storneren, in dat geval zal het bedrag weer van je rekening afgeschreven worden.

Het maken en bijhouden van mandaten, het maken van een SEPA batch en het registreren van de uitbetalingen en storneringen kan veel werk zijn. Daarom is het verstandig hiervoor software, zoals Moneybird, te gebruiken die dit voor je kan doen. Lees ook hoe je facturen automatisch incasseert via SEPA-incasso.

Was dit een antwoord op uw vraag?