Naar de hoofdinhoud
Problemen met aanmaken SEPA incasso-batch

Lees wat de mogelijke oorzaak is dat een SEPA incasso-batch niet aangemaakt kan worden.

Meer dan een maand geleden bijgewerkt

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom een SEPA incasso-batch niet aangemaakt kan worden. Handig is om de volgende mogelijke oorzaken te controleren:

  • Je instellingen zijn niet compleet: Via Instellingen > Koppelingen staat SEPA wel aan, maar als je op het tandwieltje klikt, zijn er geen gegevens ingevuld. Je kunt de gegevens controleren en eventueel aanvullen.

  • De workflow voor je factuur klopt niet: Om facturen mee te kunnen nemen in de incasso-batch, moet wel de juiste workflow gekoppeld zijn aan de factuur. En die workflow moet een vinkje aan hebben staan bij SEPA-incasso. Als dat niet het geval is, wordt de factuur niet klaar gezet in je batch. Controleer of de juiste workflow aan de juiste factuur is gekoppeld en let op dat ook bij herinneringen de betaalmethode weer aangevinkt moet worden. Stel dit dus per stap in.

  • Je krijg een melding dat je boven je limiet zit: Bij Instellingen > Koppelingen kun je bij de SEPA koppeling een maximaal aantal per batch instellen. Het kan zijn dat je batch groter is dan dat je hier hebt ingesteld. Dat kun je aanpassen. Let er op dat je geen punten gebruikt in je bedrag. Gebruik je bijvoorbeeld € 5.000 dan wordt het bedrag als € 5 gezien. Vul dus het getal zonder punten in: € 5000.

  • Error 500: Krijg je deze error bij het aanmaken van een batch, dan kan dit veroorzaakt worden door de BIC van jouw contact. In het tabblad Contacten wordt gecontroleerd wordt of de BIC van jouw contact aan de vormeisen voldoet. Is het contact al oud, dan kan dit sporadisch voorkomen. Als je weet om welk contact dit zou kunnen gaan, kun je zelf de opgeslagen BIC aanpassen. Weet je dat niet, dan zoeken wij dat graag voor je uit en kun het probleem voorleggen en contact met ons opnemen.

Was dit een antwoord op uw vraag?