Wanneer je in andere software een boekhouding hebt bijgehouden, kan het overstappen naar Moneybird op twee manieren: door oude gegevens te importeren of door een beginbalans in te voeren. Je kunt ook een koppeling via de Moneybird API maken om gegevens automatisch uit te wisselen.
Oude gegevens importeren
Als je de gegevens op de meest gedetailleerde manier in Moneybird wilt hebben, kun je de verkoopfacturen, inkomende documenten en banktransacties met terugwerkende kracht invoeren:
Verkoopfacturen voeg je toe als externe omzet via
Facturen > Externe facturen.
Eerst selecteer je het juiste contact en vervolgens kun je de factuurregels invullen. De bijlage staat naast het formulier, je kunt daardoor de gegevens één op één overnemen.In het tabblad Inkomend voeg je je inkomende documenten toe. Let daar op dat de factuurdatum de juiste datum is.
Er zijn meerdere mogelijkheden om je oude banktransacties te importeren.
Als laatste stap kun je de banktransacties verwerken door ze aan de bijbehorende verkoopfacturen of inkomende documenten te koppelen.
Beginbalans invoeren
Als de gegevens minder gedetailleerd in Moneybird ingevoerd hoeven te worden, bijvoorbeeld omdat je de oude administratie zelf (buiten Moneybird om) op een andere manier bewaart, kun je een beginbalans invoeren. Dit kan met behulp van een memoriaalboeking via het tabblad Inkomend. In de beginbalans kun je de bedragen invoeren zoals ze zijn op het moment dat je Moneybird begint te gebruiken. De beginstand is dan in Moneybird bekend en als je vanaf dan alles direct in Moneybird invoert, zijn de bedragen op onder andere de balans, altijd de juiste bedragen.