Naar de hoofdinhoud
Beginbalans opstellen

Een beginbalans geeft een overzicht van de saldos van je balansposten aan het begin van een periode.

Meer dan een maand geleden bijgewerkt

Een beginbalans voer je in via een memoriaalboeking in je boekhouding. Volg hiervoor de volgende stappen:

  1. Ga naar het tabblad Inkomend

  2. Klik op 'Toevoegen'

  3. Kies vervolgens voor ‘Memoriaal’. Geef in het formulier een duidelijk kenmerk aan de memoriaalboeking.

  4. Selecteer de datum waarop je de beginbalans wilt laten gelden.

Begin je met ingang van 2024 in Moneybird, dan is dat 31 december 2023. Vervolgens kun je alle balansposten per regel invoeren.

Voorbeeld beginbalans in memoriaalboeking

Je kunt de exacte regels van een beginbalans bepalen aan de hand van de huidige (eind)balans van je bedrijf. Voor het invoeren kun je extra categorieën aanmaken in je Moneybird account. Als je niet precies weet welke bedragen je moet invoeren, dan kan je boekhouder je verder helpen met het bepalen van je balans.

Na het invoeren van de beginbalans kun je via Instellingen > Vergrendelde periode je administratie vergrendelen. Kies daarbij voor het vergrendelen tot en met de datum van de beginbalans. Daarmee zorg je ervoor dat je niet per ongeluk boekingen kunt maken met een oudere datum.

Lees ook:

Was dit een antwoord op uw vraag?