Als je je administratie in Moneybird niet meer nodig hebt, bijvoorbeeld omdat je stopt met je bedrijf of als je overstapt naar een ander boekhoudpakket, kun je op verschillende manieren je abonnement stopzetten.
Je kun in een administratie je abonnement opzeggen en terug gaan naar het gratis pakket. Je administratie en account blijven behouden zonder abonnementskosten.
Je kunt een administratie verwijderen. Het abonnement voor die administratie wordt daarmee ook opgezegd maar je hebt nog wel een Moneybird-account met eventueel andere administraties.
Je kunt je Moneybird-account volledig verwijderen. Hiermee verwijder je alle gegevens die bij ons bekend zijn en wordt alles stopgezet.
Administratie behouden met het gratis pakket
Als je je bedrijf beëindigt, dan heb je je administratie nog een tijdje nodig. Sowieso vanwege aangiftes die je over de laatste periode nog moet doen, maar ook vanwege de wettelijke bewaarplicht die de Belastingdienst heeft gesteld. Meer daarover is te vinden op de website van de Belastingdienst: Administratie bewaren.
We vinden het belangrijk dat je op een makkelijke manier aan die bewaarplicht kunt voldoen. Daarom hoef je niet je account op te zeggen: je kunt ook zonder verplichtingen teruggaan naar het gratis pakket en dit kun je zelf regelen via Instellingen > Abonnement
. In het gratis pakket blijven de gegevens van je administratie onbeperkt beschikbaar en je kunt nog beperkt nieuwe boekingen maken. In het gratis pakket kun je per maand maximaal 3 facturen, 3 inkomende documenten, 3 offertes en 10 transacties verwerken. Een downgrade (van je betaalde abonnement naar een goedkoper pakket/gratis pakket) gaat in nadat de periode waarvoor je al hebt betaald, is verstreken.
Wanneer je btw-aangifte wilt doen vanuit Moneybird heb je wel een betaald abonnement nodig. In dat geval kun je (tijdelijk) upgraden of anders je abonnement pas na de aangifte opzeggen.
Let op: In het gratis pakket zijn de functionaliteiten beperkter. Zo is het in het gratis pakket bijvoorbeeld niet mogelijk om een Moneybird betaalrekening te gebruiken, kunnen er geen periodieke facturen verstuurd worden en kun je de btw-aangifte niet rechtstreeks naar de Belastingdienst sturen.
Hou er rekening mee dat wanneer je een koppeling met Ponto hebt, de kosten hiervoor nog wel in rekening worden gebracht. Als je die koppeling niet wilt behouden, zal je deze zelf moeten stopzetten. Uiteraard worden er daarna geen kosten meer in rekening gebracht.
Administratie verwijderen
Je kunt je administratie volledig verwijderen. Dit kun je zelf doen via Instellingen > Administratie verwijderen
. Na de bevestiging met je wachtwoord wordt dit direct uitgevoerd, je kunt de gegevens dan niet meer in Moneybird raadplegen. Voor het verwijderen kun je uiteraard nog wel een back-up van je gegevens maken. Je verwijdert hiermee alleen de administratie waar je op dat moment in bent, eventuele andere administraties blijven beschikbaar. Het is dus mogelijk om alleen één specifieke administratie te verwijderen terwijl je andere administraties behoudt. Als je een betaald abonnement hebt, wordt die uiteraard automatisch stopgezet, er vindt echter geen restitutie plaats van de kosten die al voor de rest van je abonnementsmaand in rekening zijn gebracht.
Moneybird account volledig verwijderen
Als je Moneybird helemaal niet meer nodig hebt, kun je je gebruikersaccount volledig verwijderen. Dit kun je zelf doen rechtsboven via Jouw naam > Gebruikersaccount > Jouw gegevens
met het prullenbakje bovenaan de pagina. Hiermee worden al je administraties verwijderd, het eventuele betaalde pakket stopgezet. Er vindt echter geen restitutie plaats van de kosten die al voor de rest van je abonnementsmaand in rekening zijn gebracht. De toegang tot eventuele administraties van anderen ingetrokken en worden al je persoonsgegevens bij Moneybird verwijderd. Hierna kun je niet meer inloggen. Omdat alles wordt verwijderd, is het bij deze optie ook belangrijk om eerst een back-up van je gegevens te maken.
Maak voor het opzeggen van je account geen gebruik van externe partijen. Gegevens die in Moneybird staan vallen onder de wettelijke fiscale bewaarplicht. Daarom moeten wij er 100% zeker van zijn dat wanneer iemand opzegt, dit ook echt de eigenaar van het account is. Gebruik je toch een externe partij om je account op te zeggen, dan kunnen wij uit veiligheidsoverweging niet overgaan tot het verwijderen van het account.
We zien je natuurlijk niet graag weggaan en we willen graag van jouw ervaringen leren. Wil je met ons delen wat de reden is van jouw opzegging? Neem dan contact met ons op!