Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesVertrouwen en verificatieVerificaties
Waarom Moneybird jouw gegevens verifieert
Waarom Moneybird jouw gegevens verifieert

Moneybird verifieert jouw gegevens voor veilige communicatie met instanties zoals de Belastingdienst en voor gebruik van functies.

Meer dan een maand geleden bijgewerkt

Geverifieerde gegevens zijn belangrijk om veilig te kunnen communiceren. Bedrijven of instellingen waarmee je samenwerkt, zoals de Belastingdienst of overheden, willen er zeker van zijn dat de gegevens van je bedrijf kloppen.

Om gebruik te kunnen maken van bepaalde opties in Moneybird, moeten enkele gegevens uit jouw administratie geverifieerd te zijn. Dit moet door de eigenaar van de administratie gedaan worden via Instellingen > Vertrouwen en verificatie.

  1. E-mailadres: middels een bevestigingse-mail wordt het e-mailadres dat in een afzenderadres staat geverifieerd. Wanneer je geen toegang hebt tot het e-mailadres kan deze niet geverifieerd worden.

  2. Bankrekeningnummer: een iDEAL transactie van € 0,15 kan een IBAN bankrekeningnummer worden geverifieerd.

  3. KVK-nummer: Er wordt een brief verzonden naar het vestigingsadres uit de KVK-database. In deze brief staat een verificatiecode die je moet invoeren waarna het KVK-nummer is geverifieerd.

  4. Btw-nummer: wanneer een onderneming een btw-nummer heeft, moet deze ook worden geverifieerd. Om het btw-nummer te verifiëren moeten de adresgegevens die bij de KVK-nummer verificatie zijn verkregen overeenkomen de gegevens die in VIES staan.

Openstaande verificaties verlopen na 14 dagen en zijn daarna niet meer zichtbaar bij Instellingen > Vertrouwen en verificatie. Als de termijn is verlopen, moet er een nieuwe verificatie gestart worden.

Voor bijvoorbeeld de btw-aangifte of het gebruik van Peppol moet je deze verificaties gedaan hebben. Iedere verificatie heeft zijn eigen stappen die worden uitgelegd in de achterliggende schermen.

Heb je een Moneybird Betaalrekening, dan is je bankrekeningnummer automatisch al geverifieerd. Het is dan niet nodig om deze apart te verifiëren.

Verificatie mislukt

In sommige gevallen komt het voor dat een verificatie mislukt of niet uitgevoerd kan worden. Hieronder staan onze adviezen om de problemen per geval op te lossen:

  • Je hebt geen bankrekeningnummer waarmee je met iDeal kan betalen: Helaas accepteren we op dit moment nog geen handmatige overboekingen voor de verificatie. Om Peppol te gebruiken heb je een bankrekeningnummer nodig waarmee je een iDeal betaling kunt uitvoeren.

  • Het adres van je KVK-nummer inschrijving wijkt af van het adres bij je btw-nummer: Sommige ondernemers hebben bij de KvK een ander adres geregistreerd dan bij de Belastingdienst. Om je btw-nummer te kunnen verifiëren moeten de adressen gelijk zijn aan elkaar. Je zult één van beide moeten wijzigen zodat de adressen overeenkomen. Om je huidige inschrijvingen te zien kun je kijken op de KvK website en de VIES website.

Was dit een antwoord op uw vraag?