Om btw-aangifte direct vanuit Moneybird te kunnen doen heb je geen e-herkenning nodig. In Moneybird dienen er enkele gegevens uit jouw administratie geverifieerd te zijn. Dit moet door de eigenaar van de administratie gedaan worden via Instellingen > Vertrouwen en verificatie:
E-mailadres: middels een bevestigingse-mail wordt het e-mailadres dat in een afzenderadres staat geverifieerd. Wanneer je geen toegang hebt tot het e-mailadres kan deze niet geverifieerd worden.
Bankrekeningnummer: een iDEAL transactie van € 0,15 kan een IBAN bankrekeningnummer worden geverifieerd.
KVK-nummer: Er wordt een brief verzonden naar het vestigingsadres uit de KVK-database. In deze brief staat een verificatiecode die je moet invoeren waarna het KVK-nummer is geverifieerd.
Btw-nummer: wanneer een onderneming een btw-nummer heeft, moet deze ook worden geverifieerd. Om het btw-nummer te verifiëren moeten de adresgegevens die bij de KVK-nummer verificatie zijn verkregen overeenkomen de gegevens die in VIES staan.
Openstaande verificaties verlopen na 14 dagen en zijn daarna niet meer zichtbaar bij Instellingen > Vertrouwen en verificatie
. Als de termijn is verlopen, moet er een nieuwe verificatie gestart worden.