Naar de hoofdinhoud

Bankrekeningnummer verifiëren

Het verifiëren van je bankrekening gaat via een iDEAL betaling. Kun je niet via iDEAL verifiëren, lees dan hier de mogelijkheden.

Deze week bijgewerkt

In Moneybird kun je je bankrekening verifiëren via iDEAL of via Ponto. Rekeningen die geverifieerd zijn via Ponto zijn gekoppeld, kunnen zonder betaling worden geverifieerd. We doen dit nu automatisch wanneer er een rekening wordt toegevoegd via Ponto.


Heb je geen koppeling met Ponto, dan kan je een betaling doen via Ponto of iDEAL om je rekening te verifiëren. Op basis van de IBAN kunnen we controleren of iDEAL wordt ondersteund, zo niet dan loopt de betaling via Ponto.

Rekening is niet geverifieerd

Verifiëren zonder iDEAL-betaling of Ponto is niet mogelijk. Je kunt Moneybird gewoon gebruiken, ook als je bankrekeningnummer niet is geverifieerd. Wil je je rekeningnummer op je facturen vermelden? Dan kun je dit opslaan via Instellingen > Bedrijfsgegevens > Afzenderadressen.

Let wel op: als je al een rekeningnummer hebt geverifieerd in je administratie, is het niet meer mogelijk om een niet-geverifieerde rekening toe te voegen. Je kunt er dan eventueel voor kiezen om de eerste verificatie te verwijderen, zodat je de rekening wel kunt toevoegen. Als dat geen gepaste oplossing is kun je het rekeningnummer ook op je facturen vermelden door gebruik te maken van een extra veld.

Er zijn alleen wel drie functies in Moneybird waarvoor je rekening wel verplicht geverifieerd moet zijn, deze zijn dan helaas niet te gebruiken:

  • Facturen versturen en ontvangen via Peppol. Facturen versturen per e-mail is wel gewoon beschikbaar.

  • Je btw-aangifte direct vanuit Moneybird naar de Belastingdienst versturen. Je kunt de aangifte wel zelf indienen via de website van de Belastingdienst. Daarbij kun je de gegevens gebruiken uit het rapport voor de btw-aangifte dat Moneybird voor je samenstelt.

  • Moneybird Online Betaalmethoden, hiervoor is het ook nodig om een geverifieerd bankrekeningnummer te hebben.

Verifiëren niet mogelijk door te laag bedrag

Als je gebruik maakt van een bankrekening waarbij het minimale iDEAL bedrag hoger is dan de verificatiebetaling, dan kun je contact opnemen met support via de helpwidget rechtsonder in je administratie. In je bericht kun je de volgende gegevens opnemen:

  1. De bank waar gaat het om gaat.

  2. De IBAN waar het om gaat.

  3. Het door de bank minimaal ingestelde iDEAL bedrag.

Was dit een antwoord op uw vraag?