In Moneybird maak je eenvoudig een factuur van een geaccepteerde offerte. Je opent de geaccepteerde offerte en kiest bovenaan voor de knop ‘Factureer offerte’.
Er wordt vervolgens een kopie van je offerte als conceptfactuur aangemaakt. Eventueel kun je de conceptfactuur nog naar wens aanpassen. Aan de rechterkant naast de nieuwe factuur staat beschreven op basis van welke offerte deze factuur is gemaakt. Er wordt automatisch een standaard workflow gebruikt, tenzij een andere workflow voor facturen is ingesteld bij het contact. Ook wordt de standaard huisstijl geselecteerd.
Op het moment dat je een offerte via Moneybird hebt factureert, kun je de offerte als 'Gefactureerd' markeren via 'Wijzig status'. Je kunt altijd zelf de status van een offerte wijzigen. Dit heeft verder geen gevolgen in je boekhouding en is alleen voor je eigen overzicht.
Offerte kan niet gefactureerd worden
Als er aan de offerte geen geldig contact is gekoppeld, doordat dit contact is verwijderd of samengevoegd, dan is het niet mogelijk de offerte te factureren of de status aan te passen naar 'Gefactureerd'.
Dit kun je oplossen door:
Het contact op de offertes wijzigen naar een juist, niet verwijderd contact (of het nieuwe contact na samenvoegen).
Hierna kan de offerte als gefactureerd gemarkeerd worden.