Naar de hoofdinhoud
Aanbetalen van facturen

Regel eenvoudig aanbetalingen op facturen in Moneybird met meerdere facturen of deelbetalingen.

Gisteren bijgewerkt

Binnen Moneybird zijn er twee manieren om aanbetalingen te realiseren op een factuur. Je maakt hiervoor meerdere facturen, of je maakt één factuur waar je meerdere betalingen op registreert:

  1. Je maakt meerdere facturen: Het is mogelijk om meerdere deelfacturen te versturen, hierbij bevat de eerste factuur de aanbetaling en de volgende facturen het resterende bedrag. Het voordeel van meerdere facturen is dat je de btw over het resterende bedrag pas hoeft te betalen als je deze deelfacturen verzendt. Als een project bijvoorbeeld meerdere maanden loopt, hoef je hierdoor de btw niet heel ver voor te financieren.

  2. Je maakt één factuur, waar je meerdere betalingen op registreert: Het is ook mogelijk om het volledige bedrag op één factuur te zetten. Je klant boek eerst een deel van het volledige bedrag over. Dit kun je registreren als deelbetaling bij de factuur, door de betreffende banktransactie aan de factuur te koppelen. Na het registreren van deze betaling zal de factuur op 'Openstaand' blijven staan, maar zal op de factuur zelf duidelijk te zien zijn dat een deel van de factuur al voldaan is.

De video is opgenomen met de oude navigatie en komt niet geheel overeen met de werkelijkheid. Nieuwe video’s volgen!

Aanbetalingen vanuit offertes

Vanuit een offerte is het mogelijk om een factuur te maken. Het is mogelijk om meerdere facturen te maken op basis van één offerte. Na het klikken op 'Factureer offerte' kun je de factuur naar wens aanpassen, bijvoorbeeld door het bedrag te verlagen naar een bedrag van de aanbetaling. Zodra je de laatste factuur voor de offerte gemaakt hebt kun je de offerte handmatig als gefactureerd markeren.

Was dit een antwoord op uw vraag?