Naar de hoofdinhoud

Incasso's vanaf je Moneybird Betaalrekening

Laat leveranciers incasseren vanaf je Moneybird Betaalrekening met automatische aankondigingen en beheer van mandaten.

Meer dan 2 weken geleden bijgewerkt

Je kunt jouw leverancier automatisch laten incasseren vanaf je Moneybird Betaalrekening door een mandaat te geven. Elke automatische incasso wordt eerst aangekondigd voordat het bedrag van je rekening wordt afgeschreven. Na deze aankondiging wordt de incasso automatisch uitgevoerd.

Nieuwe aangekondigde incasso

Onvoldoende saldo op rekening

Als je op het moment van incasseren onvoldoende saldo op je rekening hebt, kan een incasso niet uitgevoerd worden. Wanneer er op het moment van de incasso-aankondiging te weinig saldo op de rekening staat, sturen we je een mail zodat je nog de kans hebt om het saldo te verhogen.

Mandaten beheren

Je kunt de mandaten van de leveranciers die vanaf jouw rekening mogen incasseren zelf beheren. Een mandaat wordt zichtbaar zodra de eerste incasso is uitgevoerd. Deze vind je terug via Instellingen > Bank door op de betreffende rekening te klikken waarvan geïncasseerd wordt. Vervolgens selecteer je de mandaat die je wilt beheren.

Incasso mandaat

Maandelijks limiet

Het is mogelijk om een maandelijks limiet voor een mandaat in te stellen. Wanneer een incasso over het ingestelde limiet gaat, sturen we een mail op het moment dat de incasso wordt aangekondigd zodat je op de hoogte bent. Wanneer de incasso wordt uitgevoerd, storneren we het bedrag automatisch.

Mandaat blokkeren

Het kan voorkomen dat je het niet eens bent met een inkomende incasso. In dat geval is het mogelijk om een mandaat te blokkeren. Dit doe je door de betreffende mandaat te selecteren en voor 'Blokkeer incasso's' te kiezen. Vanaf dat moment storneren we alle binnenkomende incasso's van dat mandaat. Wanneer er een incasso binnenkomt voor een geblokkeerd mandaat, wordt je daarvan op de hoogte gehouden via de mail.

Zelf mandaat afgeven

Om zelf een mandaat af te geven, geef je je rekeningnummer door bij je leverancier. Dit kan alleen handmatig worden ingevoerd. Het is niet mogelijk om een machtiging af te geven via een iDeal-betaling. Er is van tevoren geen machtigingskenmerk of een incassant id beschikbaar.

Storneren

Je hebt tot 8 weken het recht om handmatig een incasso te kunnen storneren. Dit kan door in het tabblad Bank de transactie te openen en op 'Storneer' te klikken.

Bekijk transactie

B2B

Incasso's die je vanaf je Moneybird Betaalrekening worden uitgevoerd, zijn 'gewone' incasso's (SEPA Direct Debit Core). Hiervoor hoef geen extra gegevens af te geven bij een bank of andere gegevens bij ons te registreren.

Het is niet mogelijk om een SEPA B2B-incasso uit te voeren vanaf een Moneybird Betaalrekening. De Betaalrekening ondersteunt alleen de standaard SEPA Core-incasso. Wil je B2B-incasso’s gebruiken (alleen tussen bedrijven, met vooraf geregistreerde machtiging) dan heb je een rekening nodig bij een bank die SEPA B2B ondersteunt.

Ontvangt jouw leverancier de foutmelding DNOR, dan betekent dit dat de leverancier waarschijnlijk gebruikmaakt van B2B-incasso. Helaas is dit in dat geval niet mogelijk. Als de leverancier hiervoor geen alternatieve oplossing heeft, kan de incasso vanaf jouw betaalrekening helaas niet plaatsvinden.

Was dit een antwoord op uw vraag?