Het is mogelijk om jouw leverancier te laten incasseren vanaf je Moneybird Betaalrekening. Een incasso wordt altijd eerst aangekondigd voordat deze wordt afgeschreven van je rekening. Na een aankondiging wordt de incasso automatisch uitgevoerd.
Onvoldoende saldo op rekening
Als je op het moment van incasseren onvoldoende saldo op je rekening hebt, kan een incasso niet uitgevoerd worden. Wanneer er op het moment van de incasso-aankondiging te weinig saldo op de rekening staat, sturen we je een mail zodat je nog de kans hebt om het saldo te verhogen.
Mandaten beheren
Je kunt de mandaten van de leveranciers die vanaf jouw rekening mogen incasseren zelf beheren. Een mandaat wordt zichtbaar zodra de eerste incasso is uitgevoerd. Deze vind je terug via Instellingen > Bank
door op de betreffende rekening te klikken waarvan geïncasseerd wordt. Vervolgens selecteer je de mandaat die je wilt beheren.
Maandelijks limiet
Het is mogelijk om een maandelijks limiet voor een mandaat in te stellen. Wanneer een incasso over het ingestelde limiet gaat, sturen we een mail op het moment dat de incasso wordt aangekondigd zodat je op de hoogte bent. Wanneer de incasso wordt uitgevoerd, storneren we het bedrag automatisch.
Mandaat blokkeren
Het kan voorkomen dat je het niet eens bent met een inkomende incasso. In dat geval is het mogelijk om een mandaat te blokkeren. Dit doe je door de betreffende mandaat te selecteren en voor 'Blokkeer incasso's' te kiezen. Vanaf dat moment storneren we alle binnenkomende incasso's van dat mandaat. Wanneer er een incasso binnenkomt voor een geblokkeerd mandaat, wordt je daarvan op de hoogte gehouden via de mail.
Zelf mandaat afgeven
Om zelf een mandaat af te geven, geef je je rekeningnummer door bij je leverancier. Dit kan alleen handmatig worden ingevoerd. Het is niet mogelijk om een machtiging af te geven via een iDeal-betaling.
Storneren
Je hebt tot 8 weken het recht om handmatig een incasso te kunnen storneren. Dit kan door in het tabblad Bank de transactie te openen en op 'Storneer' te klikken.