Naar de hoofdinhoud

Betwisting

Lees wat je kunt doen wanneer je een betaling hebt gedaan met een Moneybird Betaalrekening en deze wil aanvechten.

Gisteren bijgewerkt

Het kan voorkomen dat je te maken krijgt met fraude of dat goederen of diensten niet geleverd worden. Als je deze al hebt betaald met je Moneybird Betaalrekening en je wilt je geld terug, kun je dat zelf regelen in Moneybird door een betwisting aan te maken. Er zijn daarvoor een aantal voorwaarden:

  • Je hebt een Moneybird Betaalrekening en beheert de bijbehorende Moneybird Betaalpas. Of je bent ook eigenaar van de bijbehorende Moneybird administratie.

  • Je kunt per transactie één keer een betwisting starten met een maximum van 35 betwistingen per betaalpas. Als je er meer wilt doen, zal de knop niet meer zichtbaar zijn.

  • Het indienen van een betwisting kost € 7,50 per betwisting. Voor transacties onder de € 7,50 kun je hierdoor geen betwisting starten. Het is niet mogelijk meerdere transacties te combineren om een betwisting te starten, deze start je per transactie. De kosten hiervan worden in rekening gebracht zodra de betwisting is verzonden inclusief bewijsmateriaal. Het proces van een betwisting kan meerdere weken duren en brengt daarom kosten met zich mee. Dit zijn eenmalige kosten die op de Moneybird factuur voor het gebruik van je abonnement komen te staan.

  • De te betwisten transactie moet hebben plaatsgevonden in de afgelopen 120 dagen. Oudere transacties worden niet in onderzoek genomen door de betalingsinstanties.

  • Er mogen nog geen betwistingen aanwezig zijn voor de transactie die je wil betwisten.

Je start een betwisting in het tabblad Bank door op de specifieke transactie te klikken, als deze aan de voorwaarden voldoet, zie je de knop 'Start betwisting'.

Image

Vervolgens zijn er twee opties van type betwistingen: 'Fraude' of 'Goederen of diensten niet ontvangen'. Beide hebben hun eigen vragenset en gevolgen.

Image

1. Fraudemelding

Een fraudemelding is een serieuze melding. Dit is het type melding dat gedaan moet worden zodra bijvoorbeeld pasgegevens zijn gelekt of een pas daadwerkelijk is gestolen. Bij het opsturen van een betwisting van dit type wordt je pas automatisch permanent geblokkeerd. Dit om verdere frauduleuze transacties te voorkomen.

Ben je niet zeker van fraude of diefstal? Het is ook mogelijk om je pas zelf te blokkeren als je die bijvoorbeeld bent kwijt geraakt. Dus als er nog niemand echt misbruik heeft gemaakt van de pas en je wil dat niet aanvechten, kun je de pas ook alleen blokkeren.

2. Goederen of diensten niet ontvangen

Deze melding kan gedaan worden zodra je betaald hebt voor een product of dienst die niet geleverd is. In dit geval geef je aan wanneer je verwacht had dat er geleverd zou worden en kun je een verdere omschrijving meegeven. Bij deze type melding zal de betaalpas niet geblokkeerd worden omdat de betaalgegevens nog altijd veilig zijn. Na het opgeven van deze gegevens start je een 'Concept betwisting'. Dat betekent dat er nog geen kosten worden gemaakt, en dat je daarna aan deze concept betwisting nog bewijsmateriaal kan toevoegen. Daarna moet er nog bewijs aangeleverd worden. Pas nadat er ook bewijs is geleverd, wordt een betwisting verzonden voor onderzoek en starten de kosten.

Aanleveren van bewijs

De betalingsinstantie zal de betwisting in onderzoek nemen en heeft bewijsmaterialen nodig om te achterhalen of de eindgebruiker inderdaad recht heeft op zijn geld. Bewijsmateriaal kan bijvoorbeeld een bewijs van betaling, een PDF van een e-mailconversatie of een foto van de gedeeltelijke goederen zijn. De bestandstypen die worden geaccepteerd zijn pdf, jpeg en tiff. Doordat de betwisting in concept staat kan je dit voor verzending ook stapsgewijs toevoegen.

Image

Nadat alle bewijsstukken compleet zijn kan je de betwisting versturen. Dit is een beveiligde actie gezien er na inzending geen aanpassingen meer kunnen worden gemaakt en er na verzending kosten worden gemaakt.

Status van een betwisting

Na het verzenden van de betwisting vindt het onderzoek plaats bij de betalingsinstelling. In het geval van de Moneybird Betaalrekening is dat Adyen. Dit onderzoek kan lang duren, soms wel rond zes weken. De status van de gehele betwisting is in te zien via twee manieren:

  • Via de betaalpas via Instellingen > Betaalpassen door te klikken naar de betwistingen van de pas.

  • Via de transactie. Als er een status wordt bijgewerkt, wordt je op de hoogte gebracht via een melding in je administratie. De blauwe knop geeft de status aan en daaronder wordt deze toegelicht:

    Image

Was dit een antwoord op uw vraag?