Naar de hoofdinhoud
Betaling registreren vanuit de factuur

Registreer betalingen direct vanuit je facturen in Moneybird. Ontdek de verschillende methoden en opties.

Deze week bijgewerkt

Vanaf het tabblad Bank kun je de facturen koppelen aan de transacties. Je kunt ook vanuit de factuur de betaling registreren via 'Registreer betaling'. Vervolgens kun je aangeven op welke manier de factuur betaald is en de gegevens verder invullen. Je ziet de volgende mogelijkheden:

  • 'Overboeking (koppel je banktransactie)' gebruik je als jouw klanten de factuur hebben betaald op jouw zakelijke rekening en de transacties van deze rekening staan ook in Moneybird.

  • 'Privé ontvangen door… (via bank of contant)' als je een bedrag privé hebt ontvangen van een klant, contant of op je privé bankrekening. Dit vind je als privé onttrekking terug op de balans.

  • 'Zakelijke contante betaling (Via het kasboek)' gebruik je bij contante betalingen. Via Instellingen > Bank > Toevoegen kun je een kasboek aanmaken.

  • 'Afrondingsverschil' als je een betalingsverschil die niet aan een factuur gekoppeld kan worden. Je kiest eerst hoe de factuur betaald is, vervolgens kies je voor het openstaande deel in de factuur voor 'Afrondingsverschil'.

  • 'Verrekenen met balanscategorie'. Het is ook mogelijk om een factuur te verrekenen met een bedrag op een balans. Dit kan bijvoorbeeld een tegoed van een klant zijn. In de dropdown selecteer je de juiste balanscategorie. Staat deze er nog niet tussen? Dan kun je deze eenvoudig aanmaken door op '+Categorie' te klikken. Bij het aanmaken van de categorieën kun je deze direct beschikbaar maken voor betalingen.

  • 'Verrekenen met een andere factuur'. Wanneer je een leverancier hebt die toevallig ook klant bij je is, komt het wel eens voor dat je samen afspreekt om facturen met elkaar te verrekenen omdat je iets bij elkaar hebt gekocht. Je selecteert in de dropdown de gewenste factuur, het bedrag en de datum van verrekening. Een factuur verrekenen met een creditfactuur kan ook op deze manier.

  • 'Markeer als betaald zonder bewijs (Geen bewijs van betaling aanwezig in Moneybird)'. Als je deze optie niet ziet, kun je deze activeren via Instellingen > Bank. Je gebruikt deze optie als je geen transacties verwerkt in Moneybird, of je wilt de factuur alvast als betaald markeren voordat de transacties in Moneybird staan. Dit wil zeggen dat de factuur wel betaald is, maar er zijn (nog) geen transacties in Moneybird bekend. Je kiest de juiste rekening en je slaat dit op. De factuur krijgt hierdoor de status Betaald. Wanneer je later alsnog de transactie aan deze factuur koppelt en deze komt qua bedrag precies overeen, dan wordt deze betaling zonder bewijs overschreven.

Bulkbetalingen verwerken

Als je meerdere betalingen tegelijk wil verwerken, selecteer je de betreffende facturen op het tabblad Facturen. In het grijze blok dat onderaan verschijnt, kies je voor 'Registreer betalingen'. Je selecteert per factuur de juiste betaaldatum en methode en klikt op de blauwe knop 'Registreer betalingen'.

Een verkeerde betaling gekoppeld

Als je een betaling bij een factuur hebt geregistreerd en je ontdekt later dat je daar een fout hebt gemaakt, dan kun je de betaling altijd weer verwijderen. Als je de factuur opent, staat er aan de rechterkant een melding over de betaling. Als je op een kleiner scherm werkt, kan het zijn dat je eerst even op 'bekijk historie' moet klikken om de melding te zien. Als je op het kleine pijltje rechts naast de melding klikt, krijg je meer informatie te zien, daar staat ook de mogelijkheid bij om de betaling te verwijderen. De status van de factuur zal dan weer 'Openstaand' of 'Verlopen' worden, afhankelijk van de vervaldatum van de factuur.

Was dit een antwoord op uw vraag?