Naar de hoofdinhoud
Abonnementsvormen aanmaken

Maak eenvoudig abonnementsvormen aan voor je klanten, zodat zij hun abonnementen zelf kunnen beheren en aanpassen.

Meer dan een maand geleden bijgewerkt

Een abonnementsvorm biedt een makkelijke manier om abonnementen aan je klanten te bieden. Je klanten kunnen binnen de abonnementsvorm zelfstandig hun abonnement beheren. Van het kiezen van een abonnement, tot het afgeven van het mandaat en het wijzigen van contact- of betaalgegevens. Ook kun je ervoor kiezen om je klanten de mogelijkheid te geven om het abonnement te upgraden of te downgraden.

Om abonnementsvormen aan te kunnen bieden, gelden de volgende stappen:

  1. Moneybird Online Betaalmethoden moet geactiveerd zijn zodat je klanten een mandaat kunnen afgeven.

  2. Er moet tenminste één product met een periode zijn die je kunt koppelen aan de abonnementsvorm.

  3. Via Producten > Online verkopen > Toevoegen > Abonnementsvorm maak je een abonnementsvorm. Wil je dat de abonnementskosten automatisch geïncasseerd worden? Kies dan voor Moneybird online Betaalmethoden onder 'Automatisch incasso' in de workflow.

  4. Als je je abonnementsvorm hebt opgeslagen, wordt er een unieke link gegenereerd die verwijst naar de pagina met jouw abonnementsvorm(en).

  5. Je kunt de link kopiëren en delen op bijvoorbeeld je website of social media. Jouw klant ziet na het openen van de link de pagina waar hij of zij direct jouw abonnement kan afsluiten.

De abonnementsvormen die je kunt aanmaken in Moneybird, zijn ook geschikt als je een SaaS-bedrijf (Software as a Service) hebt.

Abonnementen beheren

Je kunt zelf het abonnement van een contact wijzigen via Producten > Online verkopen > abonnementsvormen > abonnement > contact > bewerk/opzeggen. Wanneer je een abonnement wijzigt of opzegt, wordt je contact op de hoogte gesteld via een mail. Als je hebt ingesteld dat je klanten hun abonnement zelf mogen wijzigen, dan kunnen zij dat doen in de online weergave. Je kunt ervoor kiezen om op de hoogte te worden gebracht wanneer je contact een abonnement afsluit, aanpast, opzegt of hervat. Dit kan zowel via e-mail als via webhooks.

De volgorde van hoe je abonnementen worden weergegeven, wordt bepaald door de volgorde waarin de abonnementsvormen aan zijn gemaakt. De eerste die je toevoegt, wordt als eerste weergegeven. Als je de volgorde liever anders ziet, dan kun je de abonnementsvormen verwijderen en weer opnieuw toevoegen.

Upgraden en downgraden

Wanneer jij of je klant een abonnement wijzigt, is het ook mogelijk om te upgraden en downgraden:

  • Bij een upgrade wordt er gekeken naar de resterende tijd van de huidige abonnementsperiode. Er wordt een factuur ingepland op de volgende factuurdatum met daarin de extra kosten. De extra kosten worden naar rato van de resterende tijd berekend.

  • Bij downgraden of opzeggen blijft het abonnement actief tot aan het einde van de abonnementsperiode. Daarna gaat het nieuwe pakket in of is het pakket opgezegd.

De invloed op jouw administratie

Met een abonnementsvorm kan jouw klant zelf een abonnement starten in plaats van je dat zelf in je administratie instelt.

Als je klant een abonnement start, wordt er op de achtergrond automatisch een periodieke factuur aangemaakt. Deze kun je op het tabblad Facturen onder 'Periodieke facturen' terugvinden. Je kunt daar in het filter aangeven dat je abonnementen ook wilt weergeven, door de optie bij 'Abonnementen weergeven' op 'Ja' te zetten. Zo kun je direct zien hoe de eerstvolgende factuur van het abonnement eruit komt te zien.

Bij het afsluiten van een abonnement geeft je klant meteen een mandaat af. Als je in de workflow automatische incasso via Moneybird Online Betaalmethoden hebt ingeschakeld dan hoeven jij en je klant geen handelingen meer uit te voeren voor de betalingen van het abonnement. Als je niet wilt incasseren dan kan je klant de toekomstige facturen zelf betalen.

Was dit een antwoord op uw vraag?