Naar de hoofdinhoud
Abonnementsvormen voor je SaaS-bedrijf

Lees hoe je dit inregelt via API of Webhooks.

Meer dan een maand geleden bijgewerkt

De abonnementsvormen die je kunt aanmaken in Moneybird, zijn ook geschikt als je een SaaS-bedrijf (Software as a Service) hebt. De abonnementsvormen kun je eenmalig handmatig in Moneybird aanmaken. De rest kun je automatiseren in je software, zodat je er geen omkijken naar hebt! Je kunt hiervoor het beste onderstaande werkwijze gebruiken.

  1. Voor iedere klant kun je via de API een contact aanmaken in Moneybird. Sla het id van het aangemaakte contact op in je eigen database.

  2. Maak een verkooplink aan voor de klant, waarbij je het id van het contact gebruikt en eventueel een startdatum meegeeft. De startdatum is standaard ‘vandaag’.

  3. Stuur je klant naar de verkooplink, zodat je klant zelf het abonnement kan afsluiten

  4. Registreer webhooks, zodat je software automatisch op de hoogte wordt gesteld als er iets verandert aan een abonnement van een klant.

De webhooks

Moneybird heeft veel verschillende webhooks. Voor abonnementen kun je de volgende webhooks gebruiken:

  • subscription_created: een klant heeft een nieuw abonnement afgesloten.

  • subscription_updated: een abonnement is aangepast.

  • subscription_cancelled: een abonnement is opgezegd.

  • subscription_destroyed: een abonnement is volledig verwijderd.

  • subscription_resumed: een klant heeft eerder zijn abonnement opgezegd en heeft het abonnement nu weer hervat

Zodra één van deze acties plaatsvindt en je hebt deze webhooks geregistreerd, dan wordt er een POST-request gedaan naar de URL die je hebt opgegeven. In je eigen software kun je bepalen wat er voor iedere actie gedaan moet worden.

Was dit een antwoord op uw vraag?