Als jouw klanten periodiek dezelfde producten of diensten bij je afnemen, kan je dat makkelijk automatiseren door je klant een abonnement aan te bieden. Er zijn meerdere manieren om een abonnement aan te bieden.
Let op: Om een abonnement aan te maken, moet je altijd eerst een product toevoegen. Er zijn vervolgens twee manieren om een abonnement aan te bieden aan je klant:
Via het tabblad contacten door een abonnement aan een contact te koppelen.
Door een link te delen met je klant via Online Verkopen. Zo kan je klant direct online betalen. En met meerdere abonnementsvormen kan je de klant zelf upgraden en downgraden.
Aanbieden via contact
Navigeer naar het contact waarvoor je het abonnement wilt starten.
Klik bij het contact op
Toevoegen > AbonnementSelecteer het aangemaakte product met periode en voeg optioneel een kenmerk, aantal of korting toe.
Aanbieden via Online verkopen
Wil je je klant een abonnement aanbieden waarbij je klant direct online kan betalen? Of wil je meerdere opties aanbieden en zelf laten bepalen wat hij of zij bij jou afneemt? Dat kan dus via Online verkopen! Je stuurt je klant een betaallink die verwijst naar verschillende abonnementsvormen.
Kies via Producten > Online verkopen voor ‘Abonnementsvormen’. In dit voorbeeld zijn twee producten aangemaakt die in de vorm van een abonnement aan worden geboden. Klik op ‘Toevoegen’
Geef het abonnement een naam.
Geef aan wanneer het verloopt.
Zoek de twee producten die je in abonnementsvorm wilt aanbieden:
Selecteer een huisstijl.
En een workflow waarin je Moneybird Online Betaalmethoden aanbiedt. Om abonnementen aan te bieden, moet Moneybird Online Betaalmethoden geactiveerd zijn, zodat klanten een mandaat kunnen afgeven.
Kies of je facturen samen wilt voegen.
En of het contact zelf kan downgraden en upgraden. Bij een upgrade worden de extra kosten naar rato van de resterende periode berekend en op de volgende factuurdatum gefactureerd. Bij een downgrade of opzegging blijft het abonnement actief tot het einde van de lopende periode.
Via 'Reden voor annulering uitvragen' kan je uitvragen waarom je klant een abonnement wil stopzetten.
Je kunt ervoor kiezen dat er e-mail wordt gestuurd bij wijzigingen. Dan krijg je een e-mail als een klant bijvoorbeeld zijn abonnement stopzet.
Na het opslaan zie je het overzicht van de abonnementsvorm. Daar komen al je lopende abonnementen te staan. Op deze pagina zie je ook de link naar de verkooppagina die je met je klant kunt delen. Zodat je klant het abonnement af kan sluiten
Je kunt de unieke link ook delen op je website of via social media. Abonnementsvormen zijn ook geschikt voor SaaS-bedrijven.
Jouw administratie en facturen
De actieve abonnementen vind je bij het bijbehorende product of contact. Vanuit het overzicht van abonnees kun je een Excel-bestand downloaden met alle huidige en toekomstige abonnees, inclusief naam en e-mailadres.
Wanneer een abonnement start, maakt Moneybird automatisch een periodieke factuur aan. Deze vind je onder Facturen > Periodieke facturen. Zet in het filter de optie ‘Abonnementen weergeven’ op 'Ja' om te zien hoe de volgende factuur eruitziet. Wijzigt je prijs? Dan hoef je alleen het product aan te passen, en dan wijzigt het voor alle abonnementen waarbij dat product is geselecteerd.
Periodieke facturen en abonnementen zijn alleen beschikbaar in betaalde pakketten.
Abonnementen beheren
Je kunt abonnementen beheren via Producten > Online verkopen > Abonnementsvormen. Daar kun je een abonnement bewerken of opzeggen. Je klant ontvangt dan automatisch een e-mail. Als klanten hun abonnement zelf mogen wijzigen, kunnen ze dit doen via de online weergave.
De volgorde van abonnementsvormen volgt de aanmaakvolgorde. Als je deze wilt wijzigen, dan kun je ze verwijderen en opnieuw toevoegen.
Abonnementen zijn ook te beheren via de API. Meer informatie over dit onderwerp vind je op deze pagina.

