In Moneybird beheer je investeringen en afschrijvingen in het tabblad Bezittingen. Je voegt een bezitting toe en Moneybird schrijft deze automatisch lineair voor je af.
Handmatig investeringen en afschrijvingen boeken
Hoewel de bovenstaande manier de makkelijkste manier is, is het ook mogelijk om een investering en de afschrijvingen handmatig in Moneybird te boeken. Je hebt dan een aantal categorieën nodig. Deze kun je via Instellingen > Categorieën
vanuit de set 'Investering' toevoegen.
Je krijgt automatisch drie categorieën: Machine XYZ, Afschrijving sinds aanschaf Machine XYZ en Afschrijvingskosten Machine XYZ. Alleen wanneer je 'terreinen' als groep kiest, krijg je maar één categorie, omdat je niet kunt afschrijven op terreinen.
Bij de aanschaf zul je een factuur van de leverancier krijgen. Deze kun je in Moneybird invoeren via het tabblad Inkomend. Het enige dat je anders hoeft te doen dan bij 'normale' inkoopfacturen is de categorie op de factuurregels. Je kunt de vaste activa categorie voor de investeringen selecteren.
Het bedrag van de investering wordt hiermee op je balans gezet. Je kunt de afschrijvingen met behulp van memoriaalboekingen op het tabblad Inkomend invoeren. In de memoriaalboeking heb je twee regels nodig:
De vaste activa categorie 'Afschrijving sinds aanschaf', met een creditbedrag
De kostencategorie 'Afschrijvingskosten', met een debet bedrag
Op je balans wordt de waarde van de investering lager en de afschrijvingskosten worden in je resultatenrekening verwerkt.
Als je in vaste gelijke termijnen afschrijft, kun je na het opslaan van de memoriaalboeking aangeven dat de boeking periodiek is. In de toekomst kan Moneybird dan automatisch nieuwe boekingen voor je klaarzetten voor de volgende afschrijvingen.
Het is niet mogelijk om een memoriaalboeking met terugwerkende kracht periodiek te maken. De memoriaalboekingen met een datum in het verleden kun je zelf alsnog handmatig toevoegen.
Kosten die je in één keer kunt afschrijven, hoef je niet als investering op te voeren. Het toevoegen van een inkoopfactuur met een kostencategorie is voldoende. Dan wordt het gehele bedrag aan kosten in één keer in de resultatenrekening verwerkt. Als je niet zeker bent welke categorie je op de factuur kunt selecteren, dan kan je boekhouder je hier bij helpen.