Zodra een betaling via Moneybird Online Betaalmethoden is gelukt, wordt dit weergegeven op je speciale Moneybird Online Betaalmethoden rekening. De uitbetaling van je Moneybird Online Betaalmethoden rekening naar je eigen bankrekening wordt direct gedaan nadat het bedrag is vrijgegeven: iDEAL betalingen worden na twee werkdagen uitbetaald, voor automatische incasso's geldt een termijn van tien werkdagen.
De uitbetaling op je Moneybird Online Betaalmethoden rekening
Op het tabblad Bank staat het filter standaard op 'Alle rekeningen'. Je kunt filteren op je Moneybird Online Betaalmethoden rekening via Transacties > Rekeningen > Moneybird Online Betaalmethoden rekening
.
Op je Moneybird Online Betaalmethoden rekening zie je welke transacties er precies uitgevoerd zijn en welke er onderdeel zijn van de bedragen die je op je zakelijke bankrekening uitbetaald krijgt. De transacties worden door Moneybird automatisch gekoppeld aan de bijbehorende facturen. Deze zijn dus al voor je verwerkt, dat hoef je zelf niet meer te doen. Het grijze robot-icoontje bij de gekoppelde transactie geeft aan dat handmatige aanpassingen niet mogelijk zijn. Dat is ook niet nodig: Moneybird weet precies welke transactie bij welke factuur hoort.
De afschrijving van je Moneybird Online Betaalmethoden rekening en de bijschrijving op je zakelijke bankrekening
Zodra de uitbetaling naar je zakelijke bankrekening wordt gedaan, zal daarvoor een afschrijving te zien zijn op je Moneybird Online Betaalmethoden rekening.
Als er meerdere facturen via Moneybird Online Betaalmethoden zijn betaald, is het bedrag van de afschrijving het negatieve totaal van die facturen. Bij de afschrijving is ook vermeld naar welk bankrekeningnummer het bedrag overgemaakt gaat worden. De uitbetaling van de Moneybird Online Betaalmethoden wordt gedaan op het rekeningnummer dat je hebt ingesteld in je bedrijfsgegevens, je kunt dit ook nakijken via Instellingen > Online betaalmethoden
. Deze afschrijving wordt door Moneybird automatisch aan de categorie 'Kruisposten' gekoppeld.
Het kan voorkomen dat de betaling van jouw klant geslaagd is en ook op je Moneybird Online Betaalmethoden rekening staat, maar dat deze niet wordt direct wordt uitbetaald. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een incasso-opdracht die op zondag plaatsvindt, nog onderweg is. Die betaling is dan al wel te zien in jouw Moneybird Online Betaalmethoden rekening en daarbij vermelden we wanneer de verwachte uitbetaling zal zijn. De uitbetaling op jouw rekening vindt dan plaats nadat de transactie definitief is.
Als de uitbetaling op jouw bankrekening is geweest, dan zie je op je zakelijke bankrekening een bijschrijving. Deze wordt net als de afschrijving op de Moneybird Online Betaalmethoden rekening automatisch gekoppeld aan de categorie 'Kruisposten'.
Het grote voordeel van Moneybird Online Betaalmethoden is dat een uitbetaling eigenlijk niets anders is dan een overboeking tussen jouw twee (bank)rekeningen. Een overzicht van de overboekingen is op te vragen door de lijst met banktransacties te filteren op de speciale Moneybird Online Betaalmethoden rekening. Een losse specificatie voor uitbetalingen is hierdoor niet meer nodig.
Verwerking van de transactiekosten
Zodra je een bedrag op de Online Betaalmethoden rekening ontvangt worden hier de transactiekosten direct ingehouden. Deze worden op in eerste instantie op de hulprekening Transactiekosten Moneybird Online Betaalmethoden geboekt. Zodra je de inkoopfactuur voor het gebruik van Moneybird verwerkt, worden deze reeds ingehouden transactiekosten op de factuur verrekend met de balanscategorie.