Om jezelf te kunnen identificeren heb je een ID-bewijs met NFC-chip nodig en een telefoon met NFC-functie. Vrijwel alle moderne telefoons ondersteunen NFC en vrijwel alle Nederlandse identiteitsdocumenten hebben een NFC-chip. Zonder geldige persoonsidentificatie is het niet mogelijk een Moneybird Betaalrekening te openen of Moneybird Online Betaalmethoden aan te vragen. Voor het aanvragen van een Moneybird Betaalrekening ga je naar Instellingen > Bank
hier klik je op 'Toevoegen'. Vervolgens klik je op het Moneybird logo.
Hierna volg je de stappen om alle benodigde gegevens aan te leveren. De eerste stap is jezelf te identificeren. Dit doe je in de Moneybird app. Wanneer je de app nog niet geïnstalleerd hebt, kun je deze via de QR-code downloaden.
Je begint met het downloaden van de app via de QR-code of klik direct op volgende wanneer je de app al hebt geïnstalleerd.
De app opent direct op een pagina waarmee je de identificatie kunt starten. Gebeurt dit niet, dan kun je de pagina altijd vinden via Instellingen > Verifieer identiteit
.
Je maakt een scan van de voor- en achterzijde van jouw ID. Dit kunnen zijn een paspoort, ID kaart of Nederlands rijbewijs met NFC-chip. De eerste keer dat je een identiteitsdocument scant moet deze nog 6 maanden geldig zijn.
Wanneer de voor- en achterkant van de ID zijn gescand moet de NFC-chip worden uitgelezen. Hiervoor houd je het ID bewijs stil tegen de achterkant van de telefoon. Let er hierbij op dat je de ID op de juiste plaats houdt, zoals wordt afgebeeld in de animatie op het scherm. Verwijder eventuele dikke beschermhoesjes wanneer de scan niet lukt.
Zodra de NFC-chip gescand is, ga je automatisch door naar de gezichtsvalidatie. Hiervoor houd je de telefoon voor je gezicht zodat deze wordt vergeleken met de foto van de ID. Deze moeten overeenkomen om de identiteit te achterhalen.
Zodra de persoonsidentificatie geslaagd is, kun je door naar de volgende stap. Deze gaat weer verder op de computer waar je de aanvraag voor een Moneybird Betaalrekening gestart bent.