Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesBoekhoudingBoekingen
Factuur betaald via incassobureau
Factuur betaald via incassobureau

Lees hoe je facturen via een incassobureau in je administratie verwerkt.

Meer dan een maand geleden bijgewerkt

Als een factuur door je klant is betaald via een incassobureau, kun je dit in je administratie verwerken. We leggen dit uit aan de hand van een voorbeeld met vereenvoudigde bedragen:

  • Je hebt een factuur met factuurnummer 2023-1234 waarbij de klant nog € 500 verschuldigd is.

  • De klant moet € 100 extra rente en incassokosten betalen.

  • Het incassobureau incasseert € 600 bij de klant - € 500 voor factuur 2022-1234 en € 100 rente en incassokosten.

  • Het incassobureau houdt € 75 in, voor de kosten van hun dienstverlening.

  • Het incassobureau maakt € 525 aan je over.

Bij de transactie van de bijschrijving van € 525 op het tabblad Bank kun je de volgende boekingen maken:

  1. Koppel de inkoopfactuur van € 75. Let er bij het koppelen op dat het bedrag in het veld aan de rechterkant negatief is.

  2. Koppel factuur 2022-1234. Let er daarbij op dat het bedrag in het veld aan de rechterkant het openstaande bedrag van de factuur is, dus in dit voorbeeld € 500.

  3. Bij de transactie blijft nog € 100 openstaan, dit bestaat uit de rente en de incassokosten. De rente en incassokosten kun je op een categorie boeken. Als je het bedrag wilt verdelen over verschillende categorieën, is dat ook mogelijk. Selecteer dan de eerste categorie en vul het bedrag in het veld aan de rechterkant in. Daarna kun je de tweede categorie selecteren voor het restant.

Categorieën kun je eventueel toevoegen via Instellingen > Categorieën. Welke categorie(ën) je het beste kunt gebruiken hangt af van je eigen wensen en de wensen van je boekhouder. Als je twijfelt over welke categorie je het beste kunt gebruiken, kun je dit overleggen met je boekhouder.

Was dit een antwoord op uw vraag?