Nadat je transacties toegevoegd hebt aan je administratie, kun je deze verwerken. Bij het verwerken koppel je de transactie aan één of meer facturen of categorieën in je administratie. Moneybird zal je een suggestie geven voor een passende factuur of categorie bij de transactie. Als deze suggestie correct is, kun je de transactie met één klik verwerken. Door op de suggestie te klikken kun je eventueel ook je administratie doorzoeken om het goede document te vinden.
Bij het zoeken kies je of je in alles wilt zoeken, of alleen in facturen, alleen in inkomende documenten (inkoopfacturen en bonnen) of alleen in categorieën. Vul je een zoekterm in, dan kijkt Moneybird welke documenten daarmee overeenkomen en kun je die selecteren.
In het veld aan de rechterkant staat het bedrag dat wordt gekoppeld. Koppel je een factuur of inkomend document, dan is het bedrag dat automatisch wordt ingevuld niet hoger dan het openstaande bedrag van de factuur/bon en ook niet hoger dan het bedrag van de transactie. Klopt het automatisch ingevulde bedrag niet? Dan kun je het bedrag zelf aanpassen.