Het komt helaas voor dat je klant niet betaalt, ook al heb je al een aantal herinneringen gestuurd. Dan kun je een incassotraject starten. In Moneybird is hiervoor een koppeling beschikbaar met Online Incasso.
Je kunt in je Moneybird-account via
Instellingen > Koppelingen
onder het kopje ‘Incassotraject’ de koppeling aanzetten. Moneybird stuurt je automatisch door naar de website van Online Incasso. Hier kun je een nieuw account aanmaken bij Online Incasso, of inloggen als je al een account hebt.Open in Moneybird de factuur en kies bovenaan voor
Extra > Start incassozaak via Online Incasso.
Moneybird controleert of er nog andere openstaande facturen voor dezelfde klant zijn. Als die er zijn, kun je indien gewenst de facturen ook meenemen in het incassotraject.
Bij het starten van het incassotraject worden de gegevens van de facturen en de gegevens van je klant doorgestuurd naar Online Incasso. Bij Online Incasso kun je vervolgens bepalen wat er precies moet gebeuren. Je kunt ook eerst nog een laatste aanmaning sturen om de klant nog een laatste kans te geven om te betalen zonder dat er incassokosten bij komen.
Verstuur je geen laatste aanmaning vóór je de factuur doorstuurt naar Online Incasso, dan is het slim om de workflow bij de factuur te pauzeren. Daarmee voorkom je dat er per ongeluk toch nog automatisch een herinnering naar je klant wordt verzonden terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling meer is.
Moneybird brengt geen kosten in rekening voor het starten van een incassotraject. Online Incasso kan hier wel kosten voor in rekening brengen, op hun website vind je meer informatie over de kosten.