Als je kiest om een inkoopfactuur te betalen via QR-code, maakt Moneybird gelijk een QR-code aan die je kunt scannen met je bank-app. Je hoeft hierdoor geen gegevens zelf in te typen bij je bank. Als je alle informatie hebt ingevuld, controleert Moneybird of je een geldig IBAN-nummer gebruikt. Wordt er geen QR-code getoond, dan is niet alle benodigde informatie ingevuld.
Is de betaling gelukt? Dan kun je in Moneybird op 'Betaling gelukt' klikken, dan weet Moneybird dat de betaling in verwerking is. Zodra je banktransacties zijn toegevoegd op het tabblad Bank en de transactie aan de inkoopfactuur wordt gekoppeld, verandert de status van de factuur naar 'Betaald'.
Moneybird maakt gebruik van een EPC QR-code volgens de Europese standaard. Je kunt de QR-code alleen scannen als je bank deze code ondersteund. Momenteel bieden Rabobank, ABN AMRO en Triodos geen ondersteuning voor deze standaard.