Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesFacturenFactuur maken
Je klant betalingskorting geven
Je klant betalingskorting geven

Geef je klanten betalingskorting bij een tijdige betaling? Hier lees je de juiste verwerking in Moneybird.

Deze week bijgewerkt

Voor het verwerken van betalingskorting schrijft de Belastingdienst voor dat je twee keuzes hebt, beiden worden toegelicht op hun website. Er zijn twee mogelijkheden om dit te verwerken in Moneybird.

Extra regel met korting en betalingsvoorwaarden

Je stuurt een factuur waarbij je op een extra regel alvast de korting in mindering brengt. Daarnaast vermeld je in de betalingsvoorwaarden dat deze korting alleen mag worden ingehouden bij betaling wanneer de klant binnen de afgesproken termijn betaalt.

  • Betaalt jouw klant tijdig, dan hoef je alleen de factuur te koppelen aan de banktransactie.

  • Wanneer jouw klant later betaalt dan het afgesproken termijn (waarop de korting van toepassing is) en de korting dus niet in mindering brengt, dan kun je de klant een aanvullende factuur sturen met daarop het bedrag van de korting die niet wordt toegekend. Beide facturen kun je vervolgens koppelen aan de bijbehorende banktransactie.

Volledige factuurbedrag en betalingsvoorwaarden

Je stuurt een factuur met het volledige factuurbedrag en daarnaast vermeld je in de betalingsvoorwaarden dat je een betalingskorting toekent bij vlotte betaling.

  • Als de klant alsnog binnen de afgesproken termijn betaalt en daarbij de korting inhoudt, kun je voor de toegekende korting dan een creditfactuur aanmaken en de oorspronkelijke factuur en de creditfactuur beide aan de banktransactie koppelen. Je kunt de oorspronkelijke factuur naar een creditfactuur dupliceren via Extra > Dupliceer naar creditfactuur en dan pas je het bedrag aan naar het bedrag van de korting.

  • Wanneer de klant het factuurbedrag zonder korting betaalt, kun je de factuur koppelen aan de banktransactie.

Was dit een antwoord op uw vraag?