Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesFacturenFactuur verzendenPeppol Nederland
Factuur via Peppol wordt niet geaccepteerd
Factuur via Peppol wordt niet geaccepteerd

Lees wat de mogelijke oorzaak kan zijn

Meer dan een maand geleden bijgewerkt

Het kan voorkomen factuur die verzonden wordt via Peppol, niet geaccepteerd wordt door de gemeente, bijvoorbeeld Amsterdam. In dit artikel omschrijven we mogelijke oorzaken.

Het 'Ordernummer' op de e-factuur is leeg

In Moneybird komt het veld 'cac:OrderReference' overeen met het veld 'Kenmerk'. Als dit veld op het factuur leeg is en de informatie via een extra veld is toegevoegd, gaat het niet goed. Extra velden worden niet meegenomen in de UBL factuur. De opmaak van de UBL-factuur voldoet aan de standaard. Bij een variabel veld (extra veld) ligt niet vast welke informatie het moet bevatten. Dit kan per factuur verschillen en is daarom niet af te vangen in een standaard.

Het veld 'Routecode' op de e-factuur is leeg

Er bestaat in Moneybird geen veld voor 'AccountingCostCode'. Volgens de documentatie van Peppol is dit een optioneel veld, het hoeft niet in een UBL-factuur opgenomen te worden.

Het veld 'Opmerkingen' op de e-factuur is leeg

Dit veld correspondeert met het XML-veld 'doc:Invoic/cbc:Note'. Het veld <cbc:Note> is het veld waarin de betalingsvoorwaarden vermeld zijn, dus de voetnoot van de factuur. Deze tekst is afkomstig uit wat je bij de workflow in het veld 'betalingsvoorwaarden' hebt ingesteld. Als deze tekst niet wordt geaccepteerd door de ontvanger, dan kun je vóór het verzenden van de factuur het veld leegmaken (of een andere tekst toevoegen). Als je vaak (dezelfde) facturen verstuurt aan de gemeente, dan zou je kunnen overwegen om een extra workflow aan te maken waarin je een kortere tekst bij 'betalingsvoorwaarden' vermeldt.

Was dit een antwoord op uw vraag?