Naar de hoofdinhoud
Betaalrechten

Lees aan welke eisen je moet voldoen om bepaalde handelingen met de Moneybird Betaalrekening te doen.

Meer dan een maand geleden bijgewerkt

Betaalrechten geven een gebruiker toegang tot gevoelige handelingen rondom Moneybird Betaalrekeningen en Moneybird Betaalpassen. Een gebruiker heeft betaalrechten nodig om deze gevoelige handelingen te mogen uitvoeren. Betaalrechten moeten afzonderlijk worden uitgedeeld aan gebruikers, bovenop de andere gebruikerspermissies. Er is een verschil in type gebruikers van een administratie voor wie welke handeling kan doen:

1. Medewerkers met betaalrechten kunnen:

2. Eigenaren met betaalrechten kunnen:

3. Boekhouders hebben nooit betaalrechten.

Bovenstaande handelingen kunnen alleen worden uitgevoerd via de mobiele Moneybird app op de telefoon waarmee je je identiteit hebt geverifieerd met een identiteitsbewijs.

Voorbeeld van een foutmelding die wordt weergegeven als een betaalrecht ontbreekt tijdens het aanvragen van een betaalpas.

Een gebruiker betaalrechten geven

Om een betaalrecht uit te delen aan een gebruiker moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Je moet een Moneybird Betaalrekening hebben

  • Je moet eigenaar zijn binnen de administratie

  • Je moet zelf een betaalrecht hebben

  • Je identiteit is geverifieerd in de mobiele app én je deelt het nieuwe betaalrecht uit via ditzelfde apparaat

Daarnaast moet de gebruiker waar je een betaalrecht aan wil uitdelen voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • De identiteit van de gebruiker moet geverifieerd zijn (Je kunt zelf de naam controleren)

  • Het ‘bank’ toegangsrecht moet aangevinkt zijn, of de gebruiker moet een eigenaar zijn. Je kunt dit controleren of aanpassen door naar Instellingen > Gebruikers te gaan en op de gebruiker te klikken

Je kunt controleren of je mobiele app klaar is voor het uitdelen van een betaalrecht door te kijken of deze vertrouwd is. Dit doe je door in de instellingen van de mobiele app te kijken naar 'Dit apparaat' onder 'Gebruikersaccount':

Afbeelding van de Moneybird app op een iPhone waarbij het apparaat niet vertrouwd wordt.

Wanneer 'Dit apparaat' staat op 'Niet vertrouwd' is er extra identificatie vereist. Door te klikken op 'Verifieer identiteit op dit apparaat' kan de identificatie opnieuw doorlopen worden. Daarna zou het 'Dit apparaat' op 'Vertrouwd' moeten staan:

Afbeelding van de Moneybird app op een iPhone waarbij het apparaat wel vertrouwd wordt.

De administratie-eigenaar die de Moneybird Betaalrekening heeft aangevraagd, krijgt automatisch het eerste betaalrecht. Deze eigenaar kan de betaalrechten uitdelen aan andere gebruikers in de administratie. Betaalrechten kun je instellen via de mobiele app onder Boekhouding > Administratie-instellingen > Gebruikers en vervolgens op de gewenste gebruiker te klikken. Hier kun je via de switch onderaan in het formulier betaalrechten inschakelen. De eigenaren van een administratie ontvangen bericht dat de rechten zijn aangepast. Deze rechten gaan na 24 uur in.

Afbeelding van gebruikersrechten in de Moneybird app waarbij betaalrechten voor de betreffende gebruiker zijn geactiveerd.

Als er niet aan de voorwaarden voor betaalrechten is voldaan, kan het betaalrecht niet geactiveerd worden.

Afbeelding van de Moneybird app waarbij de gebruiker nog niet aan de voorwaarden voor het ontvangen van betaalrechten heeft voldaan.
Was dit een antwoord op uw vraag?