Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesKoppelingenMollie (PSP)Uitbetalingen automatisch verwerken
Problemen bij automatisch verwerken uitbetalingen via Mollie
Problemen bij automatisch verwerken uitbetalingen via Mollie

Lees meer over de oorzaken en oplossingen voor problemen bij automatische uitbetalingen via Mollie in Moneybird.

Deze week bijgewerkt

Als een uitbetaling van Mollie niet automatisch verwerkt wordt, kunnen daar meerdere oorzaken voor zijn. Het is mogelijk om de uitbetalingen handmatig te verwerken. In dit artikel omschrijven we mogelijke oorzaken en de oplossing om de uitbetalingen (weer) automatisch te verwerken.

Mollie koppeling stond niet aan op de datum van de transactie

Je kunt in de je gebeurtenissen controleren wanneer de koppeling is aangezet.

Bij 'Uitgebreid filteren' kun je bij 'Type' specifiek filteren naar 'Koppeling met Mollie'. Je ziet dan wanneer de koppeling is aangemaakt en eventueel ook ongedaan gemaakt is.

Je kunt ook via Instellingen > Koppelingen op het tandwiel bij Mollie klikken en controleren of de koppeling actief is. Als de koppeling aan de kant van Mollie is uitgezet, zie je een melding 'Mollie is uitgeschakeld omdat de koppeling vanuit het Mollie dashboard is verbroken. Maak de koppeling opnieuw aan als je Mollie wil blijven gebruiken'.

Automatisch verwerken staat niet aan

Om automatisch betaling te verwerken moet je op twee plekken in Moneybird iets activeren. Staat één van de twee (of beide) uit, dan wordt de uitbetaling van Mollie niet verwerkt:

  • Via Instellingen > Koppelingen > Mollie moet het automatisch verwerken aan staan.

  • Via Instellingen > Bank moet het automatisch koppelen aan staan.

Er is een boekingsregel ingesteld

Een uitbetaling van Mollie kan niet op twee manieren tegelijk automatisch verwerkt worden in Moneybird. Als er een boekingsregel is ingesteld én de optie voor automatisch verwerken staat aan, weet Moneybird niet zeker hoe het verwerkt moet worden. Als Moneybird het niet zeker weet, wordt er niet automatisch verwerkt, om fouten in je boekhouding te voorkomen.

Om er voor te zorgen dat de uitbetalingen van Mollie in de toekomst wel automatisch verwerkt kunnen worden, kun je het beste de boekingsregel die je zelf hebt ingesteld, weer verwijderen. Als je via Instellingen > Boekingsregels op de boekingsregel klikt, kun je hem in het volgende scherm verwijderen met het prullenbakje bovenaan de pagina.

Moneybird weet niet dat de betaling via Mollie is gedaan

Je kunt controleren of er een 'transaction identifier' is meegegeven bij de betaling. Deze begint altijd met 'tr_xxxxxx'. Is de betaling of t'ransaction identifier' niet in Moneybird bekend, dan kan de factuur niet automatisch gekoppeld worden. Moneybird heeft te weinig informatie om te weten dat de factuur bij de uitbetaling hoort.

Ook om de transactiekosten automatisch te kunnen koppelen moet er ten minste één betaling aan een factuur gekoppeld kunnen worden door middel van de 'transaction identifier'. Als er dus één uitbetaling is met allemaal facturen waarbij niet bekend is dat ze via Mollie zijn betaald, dan kunnen de ingehouden transactiekosten ook niet gekoppeld worden.

Je kunt over het algemeen in de koppeling met de webshop instellen of de transaction identifier aan Moneybird wordt doorgegeven. Of dat in jouw geval ook zo is, ligt aan de mogelijkheden van de koppeling die je gebruikt. Het moet namelijk wel 'ingebouwd' zijn in de koppeling. Als je niet zeker weet of het mogelijk is in de koppeling die je gebruikt, kun je het beste contact opnemen met de ontwikkelaar van de koppeling.

Transactie is handmatig aangepast

Als je zelf handmatig aanpassingen doet bij het verwerken van de transacties met de uitbetalingen van Mollie, dan kan Moneybird dit niet meer automatisch doen. In dat geval kun je de betaling die je al bewerkt hebt, verder handmatig verwerken en in de toekomst geen handmatige wijzigingen meer doen.

Overig

Kom je er toch nog niet uit met de bovenstaande informatie? Dan zoeken we graag uit waarom de uitbetalingen van Mollie niet automatisch worden verwerkt in je boekhouding. Je kunt dan contact met ons opnemen. Om je beter te kunnen helpen, zouden we graag een voorbeeld willen van een uitbetaling die nog niet is verwerkt en welke factuur of facturen er bij die uitbetaling horen. Als je dat niet weet, kun je dat in je account bij Mollie opzoeken. Als je bij Mollie inlogt en naar Administratie > Uitbetalingen gaat, kun je op de uitbetaling klikken. Onderaan de pagina zie je dan een overzicht van de transacties die bij de uitbetaling horen.

Was dit een antwoord op uw vraag?