Om een periode te vergrendelen in Moneybird ga je naar Instellingen > Vergrendelde periode
. Daar kies je de datum tot wanneer je gegevens wilt vergrendelen. Moneybird berekent de datum tot wanneer je maximaal kunt vergrendelen. Daarbij wordt onder andere gekeken naar:
De datum van de oudste banktransactie die nog niet is verwerkt.
Banktransacties die nog via de automatische bankkoppeling kunnen binnenkomen.
Periodieke facturen die automatisch worden verzonden en in een periode worden geboekt.
Vergrendelde gegevens
Wanneer een factuur, inkoopfactuur of banktransactie gegevens bevat uit een vergrendelde periode, dan zie je dat in één oogopslag door het slotje rechtsboven. Moneybird staat je in dat geval ook niet meer toe om de factuur, inkoopfactuur of banktransactie te verwijderen of te bewerken.
Toch gegevens in een vergrendelde periode boeken
Als je tòch gegevens wilt toevoegen, bewerken of verwijderen die in een vergrendelde periode vallen kun je dit doen door de datum van de vergrendelde periode te wijzigen. Wees hierbij verstandig en overleg eerst met je adviseur of accountant.
Voor het wijzigen van de vergrendelde periode ga je naar Instellingen > Vergrendelde periode
. Vervolgens kies je voor 'Bewerk vergrendelde periode' om een nieuwe datum in te stellen van vòòr de periode waarin je wijzigingen wilt maken. Natuurlijk is het verstandig om na de wijziging in de administratie de periode vergrendeling weer up-to-date te brengen!