Naar de hoofdinhoud
Fooi verwerken

Verwerk ontvangen en betaalde fooien in Moneybird, met of zonder btw.

Deze week bijgewerkt

Hoe je ontvangen fooi in Moneybird kunt verwerken, hangt af van of je er wel of geen btw over moet berekenen, informatie daarover is te vinden bij de Belastingdienst: Fooien en extra vergoedingen.

Ontvangen fooi

Als je wel btw over de fooi moet berekenen, kun je in Moneybird het beste een inkoopfactuur met negatieve bedragen maken voor het bedrag van de fooi. Als het totaalbedrag negatief is, kun je onderaan een vinkje zetten dat het omzet is. Bij de transactie van het ontvangen bedrag van de klant kun je dan de oorspronkelijke factuur koppelen en deze negatieve inkoopfactuur met de fooi.

Voorbeeld:

  • Stel dat de oorspronkelijke factuur is € 99

  • Je klant betaalt € 100 en dus € 1 fooi

  • Je maakt dan een inkoopfactuur van € -1,00.

  • Bij de transactie kun je eerst de verkoopfactuur koppelen met het bedrag van € 99.

  • Daarna koppel je via 'koppel volgende bedrag' de negatieve inkoopfactuur waardoor het totaal gelijk is en de factuur de status 'Betaald' krijgt.

Als je geen btw over de fooi hoeft te berekenen, kun je de fooi ook meteen bij de transactie boeken.

Voorbeeld:

  • De oorspronkelijk factuur is weer € 99 en de fooi weer € 1.

  • Bij de transactie koppel je eerst de verkoopfactuur met het bedrag van € 99.

  • Als je daarna op 'koppel volgende bedrag' klikt, kun je een omzet-categorie selecteren waarop je de € 1 fooi kunt boeken. Als je er nog geen geschikte categorie voor hebt, kun je die eerst nog toevoegen via Instellingen > Categorieën. En als Moneybird nog geen suggestie geeft voor de categorie bij het verwerken van de transactie, kun je deze zelf opzoeken door (een deel van) de naam van de categorie in te typen in de zoekbalk in het schermpje met de suggesties.

Betaalde fooi

Als de betaalde fooi volledig als kosten mag worden meegenomen in je resultatenrekening dan kun je de transactie splitsen. Je koppelt eerst de inkoopfactuur of bon aan de transactie en het restant kun je vervolgens koppelen aan een passende categorie die je kunt toevoegen via Instellingen > Categorieën.

Twijfel je over wat je in jouw situatie het beste kunt doen? Overleg de situatie dan even met je adviseur of boekhouder.

Was dit een antwoord op uw vraag?