Binnen je bedrijf zijn er vaak facturen die nog betaald moeten worden. Dit kan twee kanten op gaan:
Je kunt openstaande verkoopfacturen hebben, die je klanten nog aan jou moeten betalen. Dit noemen we debiteuren.
En je kunt openstaande inkoopfacturen hebben, die je nog aan je leveranciers moet betalen. Dit noemen we crediteuren.
Via het tabblad Rapporten kun je het debiteurenoverzicht en het crediteurenoverzicht bekijken. In deze overzichten zie je welke bedragen er nog betaald of ontvangen moeten worden en welk contact erbij hoort.
De invloed van een geselecteerde periode in het filter op het overzicht
In het filter van het debiteuren- en crediteurenoverzicht kun je een periode kiezen. In het overzicht krijg je altijd de openstaande bedragen, zoals bekend in Moneybird op de laatste dag van de gekozen periode. Selecteer je meerdere maanden, dan worden de bedragen in de maand van de factuurdatum gezet. Zo kun je zien hoe ‘oud’ een bedrag is.
Selecteer je bijvoorbeeld heel {prevyear}, dan zie je de bedragen die volgens de gegevens in Moneybird openstonden op 31-12-{prevyear}. De bedragen staan in de kolom van de maand van de factuurdatum. Openstaande bedragen van facturen uit oudere jaren staan in de kolom ‘Ouder’.
Selecteer je in het filter alleen december {prevyear}, dan zul je in de kolom Totaal’ dezelfde bedragen zien als wanneer je heel {prevyear} selecteert. Alleen zie je nu minder kolommen. Je hebt een kolom voor december, waarin de bedragen van facturen uit december staan. Alle andere bedragen van facturen tot en met november, staan in de kolom ‘Ouder’.
In het overzicht staat een bedrag dat al is betaald
Als er in het overzicht een bedrag staat dat al wel is betaald, komt dat in de meeste gevallen doordat de betaling is geregistreerd met een datum die nieuwer is dan de laatste dag van de geselecteerde periode van het overzicht. In het overzicht zie je de bedragen die op de laatste dag van de geselecteerde periode openstonden.
Klopt de datum van de betaling niet? Dan kun je de betaling bij de factuur verwijderen en opnieuw registreren met de juiste datum. Als je de betalingen registreert door je banktransacties te verwerken, dan wordt automatisch de datum van de transactie gebruikt. Het is dan niet mogelijk om de datum aan te passen.
Onbekend contact
Als je in het debiteuren- of crediteurenoverzicht een regel met 'Onbekend contact' hebt staan, komt dat doordat je via een banktransactie of een memoriaalboeking rechtstreeks op de categorie 'Debiteuren' of 'Crediteuren' hebt geboekt. In dat geval is er geen contact bekend voor het bedrag en komt het bedrag bij 'Onbekend contact' in het overzicht te staan.
Het is aan te raden om te controleren of de gemaakte boeking wel juist is. Als bijvoorbeeld een banktransactie een betaling voor een factuur is, is het beter om de betreffende factuur aan de transactie te koppelen, in plaats van de categorie 'Debiteuren' of 'Crediteuren’ aan de transactie te koppelen. Bij het koppelen van de factuur, wordt de betaling ook bij de factuur geregistreerd en krijgt deze de status ‘betaald’ (als het volledige bedrag is betaald). Zo zorg je ervoor dat je boekhouding compleet is.