Soms wil je als ondernemer meerdere betalingen tegelijk doen, bijvoorbeeld bij het uitbetalen van salarissen. Dit doe je met een betaalbatch in een SEPA Credit Transfer-bestand die je vaak vanuit een ander softwarepakket kan exporteren. Je importeert een bestand zodat de betalingen automatisch klaarstaan. Dit scheelt invulwerk en mogelijke fouten.
Je kunt een SEPA-bestand (versie 2019) op twee manieren importeren in Moneybird door de volgende stappen te volgen:
Klik in het tabblad Bank op 'Betalingen'.
Vervolgens klik je bij je Moneybird Betaalrekening op 'Importeren'.
Selecteer of sleep je het betaalbestand in het groene vak.
Als de versie van het SEPA bestand ouder is dan versie 2019, verschijnt er een melding. Oudere versies worden niet ondersteund.
De gegevens in de betaalbatch
Na het uploaden zie je een controlescherm met alle transacties. Mogelijke fouten, zoals een verkeerd IBAN of een datum die te ver in het verleden ligt, worden direct getoond. Fouten bij de ontvanger zoals een fout rekeningnummer, moeten in het SEPA bestand worden aangepast. Dat kan niet naderhand.
Bij de afzendergegevens is het alleen mogelijk om het rekeningnummer aan te passen. Als het bestand zelf een rekening bevat, proberen we die automatisch te koppelen aan je Moneybird-rekening. Is er geen match, dan kies je handmatig de juiste rekening.
Sommige betaalbatches kunnen alle betalingen in één transactie uitvoeren. Omdat Moneybird alleen losse transacties verwerkt, worden deze altijd apart getoond. Dat betekent dat bijvoorbeeld bij salarissen ieder bedrag zichtbaar is in plaats van één totaalbedrag.
Importeren via de API
Het is ook mogelijk om een SEPA bestand te importeren via de API. Gebruik hiervoor het volgende endpoint:
{administration_id}/sepa_credit_transfer
Let op: via de API moet alles in één keer kloppen (bestand, financial_account_id, journaalpost). Het is niet mogelijk om hier aanpassingen in te doen.
Betalingen klaarzetten en goedkeuren
Als alles klopt, worden de betalingen klaargezet en doorgestuurd naar Adyen. Dit kan even duren. In de tussentijd zie je de status 'Klaarzetten' bij de betaling. Daarna kun je de batch goedkeuren en betalen via de mobiele app. Elke batch wordt apart uitgevoerd en niet samen met andere betalingen.

