Het is mogelijk om in plaats van een factuur alleen een betaalverzoek naar je klant te sturen. Hiervoor moet je wel aan deze twee voorwaarden voldoen:
Je maakt gebruik van de mobiele Moneybird app en;
je maakt gebruik van Moneybird Online Betaalmethoden.
In de mobiele app zie je in het tabblad Bank twee buttons: 'Verzoek' en 'Betalen'. Als er een betaling klaar staat om goedgekeurd te worden, zie je een derde button: 'Goedkeuren'.
Het doen van een betaalverzoek werkt alsvolgt:
Via 'Verzoek' selecteer je een contact. Voor dat contact wordt een betaalverzoek aangemaakt.
Na de contact-selectie zie je een scherm waar je een bedrag, omschrijving, btw-tarief, workflow en categorie kunt selecteren. Deze gegevens hebben we nodig om het betaalverzoek goed in te boeken in jouw Moneybird-administratie.
Wanneer je klikt op 'Maak betaalverzoek' wordt er op de achtergrond een factuur aangemaakt in Moneybird.
In de mobiele app word je doorgestuurd naar de betaalverzoekpagina. Daar heb je de mogelijkheid om het betaalverzoek te delen.
Aangemaakte betaalverzoeken vind je terug als factuur in je administratie in het tabblad Facturen. Als je een aangemaakt betaalverzoek wilt wijzigen, kan dat via de factuur. Bij de factuur zie je rechts van de factuur in de historie de melding: 'Factuur aangemaakt op basis van een betaalverzoek' als dat het geval is.
De betaalpagina die de betaler te zien krijgt, is hetzelfde als de online weergave, maar dan zonder de factuur.
Betaalverzoek wijzigen
Aangemaakte betaalverzoeken vind je terug als factuur in je administratie in het tabblad Facturen. Als je een aangemaakt betaalverzoek wilt wijzigen, kan dat via de factuur. Bij de factuur zie je rechts van de factuur in de historie de melding: 'Factuur aangemaakt op basis van een betaalverzoek' als dat het geval is.