Naar de hoofdinhoud
Herstelopties instellen en gebruiken

Lees welke herstelopties je in kunt stellen en hoe je ze gebruikt om je account zo snel mogelijk te herstellen bij inlogproblemen.

Meer dan een week geleden bijgewerkt

Er zijn meerdere manieren om je account te herstellen bij inlogproblemen. Dit stel je in via Gebruikersaccount > Beveiliging > Herstelopties.

1. Herstel met Identiteitsbewijs

Hierbij krijg je weer toegang tot jouw Moneybird-account na het scannen van een paspoort, rijbewijs of ID-kaart die je eerder geverifieerd hebt.

Stel deze hersteloptie in door de mobiele Moneybird-app te installeren en vervolgens je identiteitsbewijs te scannen. Ga in de mobiele app via het tandwiel rechtsboven naar je Gebruikersaccount en klik op Verifieer identiteit. We slaan enkel je voor- en achternaam, geboortedatum en documentnummer op.

Bij inlogproblemen start je deze hersteloptie in de Moneybird-app op de telefoon waarmee je eerder het identiteitsbewijs hebt gescand. Dit kan geen andere telefoon zijn en je moet uitgelogd zijn.

  1. Klik vanaf het inlogscherm op Inlogproblemen oplossen en dan op Twee-staps-verificatie opnieuw instellen.

  2. Je vult je e-mailadres in en ontvangt een speciale link die je op diezelfde telefoon moet openen.

  3. Na het scannen van je identiteitsbewijs is 2FA via de Moneybird-app ingeschakeld en ben je ingelogd in de app.

  4. Vervolgens kun je weer op een computer inloggen door de inlogpoging te bevestigen via de mobiele Moneybird-app.

2. Herstel met Jouw IBAN

Hierbij krijg je weer toegang tot jouw Moneybird-account na een online verificatie betaling (€0,15) vanaf een bankrekening die je eerder doorgegeven hebt.

Stel deze hersteloptie in via Gebruikersaccount > Beveiliging > Herstelopties > Jouw IBAN en vervolgens je bankrekeningnummer in te vullen. Wie kan betalen met het ingevulde IBAN kan in jouw Moneybird-account komen. Vul dus een IBAN in waar alleen jij mee kan betalen. Je hoeft geen betaling uit te voeren en het opgeslagen IBAN is direct bruikbaar voor accountherstel. Medewerkers van Moneybird kunnen jouw opgeslagen IBAN niet volledig inzien.

Wanneer een persoonlijk IBAN is opgeslagen en je gebruikt al een oudere hersteloptie via een KVK-herstelbrief en/of iDEAL-betaling, worden deze gedeactiveerd. De nieuwe hersteloptie met jouw IBAN is veiliger. Je zal ook een e-mail ter bevestiging ontvangen dat jouw persoonlijke IBAN is ingesteld.

Bij inlogproblemen start je deze hersteloptie vanaf het inlogscherm in de browser:

  1. Log in met je e-mailadres en wachtwoord.

  2. Klik op 'Problemen met inloggen/passkeys/code?' en dan op 'Accountherstel starten?'

  3. Klik op 'Doe een betaling vanaf je persoonlijke bankrekening'. Je ziet een deel van het opgeslagen IBAN staan.

  4. Klik op 'Start betaling' en voltooi de online betaling met die bankrekening.

  5. Hierna e-mailen we je de back-up codes en instructies om weer in te loggen.

3. Herstel met iDEAL en herstel met KVK-gegevens

Herstel met iDEAL en herstel met KVK-gegevens zijn minder veilig dan die met identiteitsbewijs of IBAN. Daarom geldt voor deze twee opties het volgende:

  • Deze opties zijn niet meer beschikbaar voor gebruikers die zich na 27 februari 2025 hebben aangemeld.

  • Bij het instellen van de Jouw IBAN-hersteloptie schakelen we deze beide opties uit.

  • Vanaf 1 juli 2025 zijn de KVK- en iDEAL-herstelopties voor niemand meer te gebruiken.

Herstel met een iDEAL-betaling

Hierbij krijg je weer toegang tot jouw Moneybird-account na een iDEAL-betaling vanaf een bankrekening die je eerder bij een administratie geverifieerd hebt.

Als je een eigenaar bent van een administratie, stel je deze hersteloptie via Instellingen > Vertrouwen en verificatie. Verifieer een bankrekening door middel van een iDEAL-betaling.

Bij inlogproblemen start je deze hersteloptie vanaf het inlogscherm in de browser:

  1. Log in met je e-mailadres en wachtwoord.

  2. Klik op 'Problemen met inloggen/passkeys/code?' en dan op 'Accountherstel starten?'

  3. Klik op 'Doe een iDEAL-betaling'.

  4. Vul het IBAN in dat je bij jouw administratie geverifieerd hebt plus een factuurnummer van het Moneybird-abonnement van die administratie.

  5. Klik op 'Verder' en voltooi de iDEAL-betaling met die bankrekening.

  6. Hierna laten we je de back-up codes en instructies zien op het scherm om weer in te loggen.

Herstel met een brief naar jouw KVK-adres

Hierbij krijg je weer toegang tot jouw Moneybird-account na het ontvangen van een verificatiebrief op jouw bedrijfsadres zoals geregistreerd bij de KVK.

Als je een eigenaar bent van een administratie, stel je deze hersteloptie in via Instellingen > Vertrouwen en verificatie. Verifieer je KVK-nummer door middel van het scannen van je identiteitsbewijs of een verificatiebrief naar het vestigingsadres van je bedrijf.

Bij inlogproblemen start je deze hersteloptie vanaf het inlogscherm in de browser:

  1. Log in met je e-mailadres en wachtwoord.

  2. Klik op 'Problemen met inloggen/passkeys/code?' en dan op 'Accountherstel starten?'

  3. Klik op 'Verifieer je KVK-nummer en ontvang een back-up code per post'.

  4. Vul het KVK-nummer in dat je bij jouw administratie geverifieerd hebt plus een factuurnummer van het Moneybird-abonnement van die administratie.

  5. Klik op 'Verder' en wij versturen automatisch de brief met de back-up codes en instructies om weer in te loggen naar het adres waarmee je staat ingeschreven bij de KVK.

4. Toegangsrechten en uitnodigingen intrekken

Hierbij krijg je weer toegang tot jouw Moneybird-account na het laten intrekken van jouw toegangsrechten en openstaande uitnodigingen tot administraties.

Je kan deze hersteloptie niet instellen maar deze is automatisch beschikbaar als je geen eigenaar bent van een administratie, geen enig eigenaar van een boekhoudkantoor én geen UBO-eigenaar van een administratie bent.

Bij inlogproblemen start je deze hersteloptie vanaf het inlogscherm in de browser:

  1. Log in met je e-mailadres en wachtwoord.

  2. Klik op 'Problemen met inloggen/passkeys/code?' en dan op 'Accountherstel starten?'

  3. Klik op 'Toegangsrechten tot administraties en openstaande uitnodigingen intrekken'.

  4. Klik op 'Verder' om een bevestigingsmail te ontvangen met een verificatielink.

  5. Klik op de link in de e-mail als je alle toegangsrechten en openstaande uitnodigingen wil laten intrekken.

  6. Hierna e-mailen we je de back-up codes en instructies om weer in te loggen.

  7. Vervolgens zul je de eigenaren van de administraties of kantoren waarin je meewerkte moeten vragen om jou opnieuw uit te nodigen.

Was dit een antwoord op uw vraag?