Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesBeveiligingPasskeys
Gebruik passkeys om in te loggen in Moneybird
Gebruik passkeys om in te loggen in Moneybird

Log veilig en snel in op Moneybird met passkeys, digitale sleutels die je toegang geven zonder wachtwoorden.

Meer dan een maand geleden bijgewerkt

Controleer eerst met welke apparaten passkeys kunt gebruiken. Passkeys zijn digitale sleutels die op je apparaat staan. Op elk apparaat waar je wilt inloggen, heb je toegang nodig tot een van je passkeys. Net als een echte sleutel. Dit kan bijvoorbeeld via een passkey op het apparaat zelf, op een mobiele telefoon of in een wachtwoordkluis. Je kunt daarom gemakkelijk meerdere passkeys instellen.

In Moneybird inloggen met een passkey is veiliger én sneller, omdat je geen wachtwoorden of codes hoeft in te vullen. Je gebruikt passkeys ook om beveiligde acties uit te voeren, zoals het aanvragen van een betaalpas of het uitnodigen van een gebruiker tot je administratie. Wanneer je een passkey ingesteld hebt, hoef je geen tijdsgebonden beveiligde sessies meer te starten.

Stel je eerste passkey in

Je stelt een passkey in via Gebruikersaccount > Beveiliging > Passkeys door op ‘Stel een passkey in’ te klikken. Vervolgens kies je de plek waar je de passkey op wilt slaan. Bijvoorbeeld op het apparaat zelf of via een telefoon of wachtwoordkluis. Hoe de volgende stap eruit ziet, hangt af van je apparaat en browser, want deze zullen een eigen scherm tonen om de passkey in te stellen. Hierbij gebruik je de inlogmethode van je apparaat.

Passkeys zijn je nieuwe vorm van twee-staps-verificatie. Als je een authenticatie-app hebt ingesteld, hoef je die hierna niet meer gebruiken. Ook kan je dan niet meer inloggen met opgeslagen back-up codes die daarbij horen.

Extra passkeys en inloggen op andere apparaten

We raden aan om via Gebruikersaccount > Beveiliging > Passkeys meerdere passkeys in te stellen, waaronder op je telefoon. Met een telefoon log je gemakkelijk in op andere apparaten en ook de Moneybird app. Met een extra passkey voorkom je inlogproblemen wanneer je toegang tot een passkey verliest. Zo heb je altijd een extra passkey om weer in te loggen en nieuwe passkeys mee in te stellen.

Als je de eerste passkey instelt op je telefoon, kun je op de computer ook inloggen via je telefoon. Je computer heeft daarvoor wel bluetooth nodig. Het kan zijn dat je je webbrowser eerst toegang moet geven tot bluetooth. Voeg daarna op de computer een extra passkey toe waarmee je de volgende keer gemakkelijker inlogt op je computer.

Heb je de eerste passkey ingesteld op je computer, dan kun je een extra passkey op je telefoon instellen via diezelfde computer, als deze bluetooth heeft. Je kunt niet inloggen in Moneybird op je telefoon totdat je ook daarop een passkey hebt. Een extra passkey instellen is een beveiligde actie en daarbij moet je dus altijd gebruikmaken van een bestaande passkey.

Behalve je computer en telefoon kun je ook gebruikmaken van fysieke USB-sleutels en wachtwoordkluizen om passkeys veilig te delen.

Passkeys kwijt, bijvoorbeeld bij gestolen mobiel of kapotte laptop

Zo lang je passkeys instelt op verschillende apparaten zit je goed. Stel je computer of laptop is kapot, dan is het mogelijk om op een nieuwe computer weer in te loggen via een passkey op een mobiele telefoon, USB-sleutel of in een wachtwoordkluis. Stel je telefoon wordt gestolen, dan is het mogelijk om met de passkey op je computer of in je wachtwoordkluis weer een passkey in te stellen op je nieuwe telefoon. Op die manier behoud je altijd toegang tot je administraties.

Mocht je ondanks bovenstaande tips volledig buitengesloten raken van je Moneybird account, start dan accountherstel via de inlogpagina of neem contact met ons op zodat we je verder kunnen helpen. Het herstelproces via support is om veiligheidsreden bewust een vertraagd proces. Beveilig je account dus goed door op verschillende apparaten passkeys in te stellen of deze veilig te delen via een wachtwoordkluis.

Was dit een antwoord op uw vraag?