Naar de hoofdinhoud
Creditcardbetalingen verwerken

Verwerk creditcardbetalingen eenvoudig in je administratie met handmatige of directe koppeling aan facturen.

Meer dan een maand geleden bijgewerkt

Voor het verwerken van de betalingen via creditcard zijn twee werkwijzen mogelijk:

  1. Je kunt handmatig een aparte rekening aanmaken en de transacties toevoegen en verwerken.

  2. Je kunt de facturen rechtstreeks aan de af- of bijschrijving van de creditcard op je bankrekening koppelen.

Handmatig een rekening toevoegen

Je kunt een aparte rekening aanmaken via Instellingen > Bank > Toevoegen > Rekening zonder koppeling toevoegen.

Rekening zonder koppeling handmatig maken

In het tabblad Bank kun je vervolgens de transacties van je creditcard rekening handmatig toevoegen. Als je een factuur via creditcard hebt betaald, voer je een transactie met een negatief bedrag in. Je krijgt dan per factuur een transactie en die kun je aan elkaar koppelen. Als er een bedrag van je bankrekening wordt afgeschreven, wordt dat bijgeschreven op je creditcard rekening, daar kun je ook een transactie voor aanmaken. De bijschrijving op je creditcard rekening en de afschrijving van je bankrekening koppel je beiden aan de categorie 'Kruisposten'.

Transactie koppelen aan bijbehorende facturen

Het is ook mogelijk om betalingen van een creditcard direct aan de bijbehorende facturen te koppelen. Je kunt meerdere facturen koppelen aan een transactie.

Op deze manier kun je een bij- of afschrijving van je creditcard koppelen aan alle facturen die via creditcard betaald zijn. Selecteer eerst de eerste factuur, let er daarbij op dat het bedrag dat aan de rechterkant is ingevuld overeenkomt met het bedrag van de factuur. Daarna kun je de tweede factuur selecteren en dit kun je herhalen totdat alle facturen zijn gekoppeld en het bedrag van de transactie op € 0 staat.

Als er transactiekosten zijn ingehouden, kun je daar een inkoopfactuur voor aanmaken en ook koppelen aan de banktransactie.

Privé-creditcard

Het komt voor dat je een zakelijke aankoop doet, terwijl je alleen je privé-creditcard op zak hebt. Deze aankoop dien je natuurlijk ook in je administratie te verwerken. Eerst maak je een rekening onder Privé-opnames/stortingen aan via Instellingen > Bank. Je voert de factuur in in het tabblad Inkomend en registreert de betaling met deze rekening. Dit bedrag maak je waarschijnlijk weer over naar je eigen rekening. De banktransactie die hierbij hoort, kun je daarna boeken als privé-opname. De privé-storting en privé-opname vallen tegen elkaar weg en de kosten worden zakelijk geboekt.

Was dit een antwoord op uw vraag?