Op het tabblad Bank kies je bij de toevoegen-knop voor de optie ‘handmatig transacties toevoegen’. Je krijgt een formulier waarmee je de transacties toevoegt.
Eerst kies je de rekening waar je transacties voor wilt toevoegen en vul je een kenmerk in (bijvoorbeeld ‘Transacties januari 2024’). Optioneel kun je het saldo van de rekening op een gekozen datum invullen. Dit kun je gebruiken om te controleren of de transacties goed in Moneybird staan. Moneybird berekent het saldo van de rekening aan de hand van alle transacties die zijn toegevoegd.
Je vult van iedere transactie de datum, de omschrijving en het bedrag in. Hoort de transactie bij een factuur? Dan is het handig om het factuurnummer in de omschrijving te vermelden. Bij het bedrag vul je een positief bedrag in als het een bijschrijving is en een negatief bedrag als het een afschrijving is.
Als je een document hebt waar de transacties op staan dan kun je deze als bijlage toevoegen.
Nadat je de transacties hebt ingevuld en hebt opgeslagen, krijg je eerst een overzicht van de transacties te zien. Zo kun je nog een extra check doen of de gegevens juist zijn. Als je vervolgens terug gaat naar het overzicht op het tabblad Bank, staan de transacties in het overzicht en kun je ze verwerken.