Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesBelastingaangifteBtw-aangifteBtw-aangifte indienen
Btw-aangifte is op tijd ingediend maar toch een boete
Btw-aangifte is op tijd ingediend maar toch een boete

Lees hoe het vermoedelijk door een verkeerd omzetbelastingnummer komt dat je een boete hebt gekregen.

Meer dan een maand geleden bijgewerkt

Als je btw-aangifte vanuit Moneybird gaat indienen, is het goed om te controleren of het juiste omzetbelastingnummer ingevuld is. Zo voorkom je een boete. Direct nadat je hebt geklikt op 'Nieuwe aangifte indienen', zie je dit scherm:

Nieuwe aangifte indienen

Achter 'Omzetbelastingnummer' zie je het nummer dat is ingevuld. Als dat nummer niet correct is, dan kun je op het nummer klikken om het te wijzigen:

Omzetbelastingnummer

Boete door verkeer omzetbelastingnummer

Als de btw-aangifte op tijd is ingediend vanuit een administratie in Moneybird én de Belastingdienst heeft de ontvangst hiervan teruggekoppeld, kan het voorkomen dat je toch een boete van de Belastingdienst krijgt. In dat geval is de kans groot dat er een verkeerd omzetbelastingnummer is gebruikt.

Als je dit niet voor de aangifte hebt gecontroleerd, kun je in Moneybird bij een ingediende btw-aangifte niet aflezen welk omzetbelastingnummer er is meegestuurd. Je kunt wel het betaalkenmerk controleren. Moneybird genereert namelijk het betaalkenmerk aan de hand van het omzetbelastingnummer. Om er achter te komen wat het betaalkenmerk is, kun je de ' Zoekhulp betalingskenmerk' van de Belastingdienst gebruiken.

Als je het betalingskenmerk weet, kun je het vergelijken met het betalingskenmerk dat bij je btw-aangifte op het onderdeel 'Btw-aangiftes' staat. Komen deze niet overeen, dan is niet het juiste omzetbelastingnummer gebruikt bij het indienen van de btw-aangifte. Je kunt hierover zelf contact opnemen met de Belastingdienst.

Was dit een antwoord op uw vraag?