UBL staat voor Universal Business Language. Om facturen automatisch te kunnen verwerken in je administratie, moet een boekhoudpakket snappen welke gegevens er op een factuur staan. Dit is lastig als iedereen een andere opmaak gebruikt en de gegevens niet standaard op dezelfde plek terug te vinden zijn. Zo kunnen getallen op een factuur het factuurnummer of bijvoorbeeld een klantnummer zijn. Wanneer je een UBL factuur verstuurt, bestaat deze verwarring niet meer.
De UBL factuur omvat een serie afspraken over een digitale gegevensstructuur op een factuur in XML formaat. Hierdoor kan ieder factuurprogramma of boekhoudpakket, dat zich aan deze standaard houdt, eenvoudig facturen met een ander programma uitwisselen. Na ontvangst van de factuur worden gegevens digitaal ingelezen. Hierdoor hoef je geen gegevens meer over te typen wanneer je een UBL factuur wilt verwerken.
Met Moneybird kun je eenvoudig UBL facturen versturen. Dit doe je door in het tabblad Contacten bij het contact aan te vinken dat je een UBL factuur mee wilt sturen als extra bijlage in de e-mail.
Daarnaast is het ook mogelijk om bij het verzenden van de factuur te bepalen of je een UBL factuur met je normale PDF factuur mee wilt sturen.
Naast een UBL, wordt de PDF factuur altijd als bijlage toegevoegd aan de e-mail. Dus als je niet zeker weet of jouw klant UBL facturen kan verwerken, is dat geen probleem.