Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesBelastingaangifteICP-aangifte
ICP-aangifte doen vanuit Moneybird
ICP-aangifte doen vanuit Moneybird

ICP-aangifte doe je over de goederen en diensten die je intracommunautair levert vanuit Nederland. Bekijk hoe dit in Moneybird werkt.

Meer dan een maand geleden bijgewerkt

Het is binnen Moneybird mogelijk om direct de ICP-aangifte door te sturen naar de Belastingdienst. De aangifte wordt gebaseerd op facturen met de bijbehorende btw-tarieven. Bekijk onderaan dit artikel een uitlegvideo of lees verder.

Een factuur met een levering of dienst naar het buitenland dient altijd het btw-nummer van de ontvanger te bevatten. Voer de volgende handelingen uit om een correcte factuur te maken die meegenomen wordt in de ICP-aangifte:

  1. Zorg ervoor dat bij het contact in Moneybird het btw-nummer opgeslagen staat. Bewerk hiervoor eventueel het contact via het tabblad Contacten. Moneybird zal automatisch het ingevulde btw nummer voor je controleren.

  2. Zorg ervoor dat je de internationale btw-tarieven in Moneybird geactiveerd hebt. Wanneer je deze nog niet kunt kiezen in de factuur, kun je deze toevoegen via de knop 'Toevoegen' of via Instellingen > Btw tarieven.

  3. Bij het maken van een factuur selecteer je eerst het goede contact.

  4. Bij het invoeren van de factuurregels selecteer je het juiste btw-tarief voor een product of dienst binnen de EU. Het btw nummer van je klant wordt bij het gebruik van deze btw-tarieven automatisch weergegeven op de factuur.

Factuur aanmaken die moet worden meegenomen in je ICP-aangifte

Na het opslaan en verzenden van de factuur, zal de factuur automatisch in het ICP-overzicht in Moneybird geplaatst worden.

ICP-aangifte indienen

Wanneer je alle facturen hebt verstuurd, kun je ICP-aangifte doen. De stappen die je doorloopt zijn vergelijkbaar met een btw-aangifte:

  1. Start een nieuwe aangifte via Btw-aangiftes > Nieuwe aangifte indienen

  2. Selecteer type. In dit geval ‘ICP-opgave’ wanneer je ICP-aangifte wilt doen.

  3. Selecteer de periode waarover jij aangifte moet doen. Voor de meeste ondernemers is het 1x per kwartaal indienen van de ICP-opgave voldoende. Dit geldt voor alle ondernemers waarvan de omzet van de intracommunautaire leveringen in het betreffende kwartaal en de vier voorgaande kwartalen minder is dan €50.000. Ga je over dit bedrag heen? Dan moet je de ICP-opgave maandelijks aanleveren bij de Belastingdienst. Via Instellingen > Btw kan je de periode aanpassen.

  4. Controleer de ICP-opgaaf. Je kunt in deze stap doorklikken naar de categoriepagina om de boekingsregels te controleren.

  5. Vervolgens kun je de ICP-opgaaf verzenden als eigenaar of boekhouder. Je kunt kiezen tussen ‘Verzenden’ of ‘Verzenden + Volgende aangifte indienen’. Bij de tweede optie kan je eenvoudig de ICP-opgaaf en btw-aangifte achter elkaar indienen.

Wanneer je de ICP opgave hebt klaargezet kun je de volgende statussen krijgen:

  • Nieuw: de opgaaf-icp wordt binnenkort automatisch verzonden naar de Belastingdienst.

  • In behandeling: de opgaaf-icp is verstuurd naar de Belastingdienst.

  • Geaccepteerd: de opgaaf-icp is goedgekeurd door de Belastingdienst.

  • Mislukt: De aangifte is om een onbekende reden mislukt.

Voor de opgaaf-icp ondersteunen we alleen categorieën 2a en 3a. Wil je ook andere categorieën indienen? Dan moet dat handmatig bij de Belastingdienst gedaan worden.

Was dit een antwoord op uw vraag?