Naar de hoofdinhoud
Herstelopties

Lees hoe je herstelopties gebruikt om weer toegang tot je account te krijgen.

Meer dan een maand geleden bijgewerkt

Wanneer je toegang tot je account verliest is dat een vervelende situatie. Een veelvoorkomende oorzaak is het verliezen van een tweede factor, zoals de 2FA codes of een passkey.

Zodra je geen toegang meer hebt tot je tweede factor maar nog wél je e-mailadres en wachtwoord weet, kun je gebruikmaken van herstelopties. Heb je deze niet, bekijk dan dit artikel.

Afhankelijk van je account zijn er verschillende herstelopties. Als eigenaar van een administratie kun je toegang tot je account herstellen via een iDEAL betaling of KVK-verificatie. Daarnaast kan ieder soort account gebruikmaken van de identiteitsbewijs hersteloptie.

Als je in je administratie rechtsboven op de naam klikt, zie je via Gebruikersaccount > Beveiliging welke herstelopties je zelf kan instellen of welke al ingesteld zijn voor jouw administratie. Zodra je nieuwe herstelopties toevoegt, zie je dit ook terug op deze beveiligingspagina.

1. Herstel met identiteitsbewijs

Deze hersteloptie stel je in door de mobiele Moneybird app te installeren en vervolgens je identiteitsbewijs te scannen:

  • Ga in de mobiele app via het tandwiel rechtsboven naar Gebruikersaccount > Verifieer identiteit.

  • Volg daarna de stappen op het scherm.

  • Om bij inlogprblemen gebruik te maken van deze hersteloptie doe je dit in de mobiele app via Gebruikersaccount > Inlogproblemen oplossen.

Voor herstel met een identiteitsbewijs slaan we enkel je voor- en achternaam, geboortedatum en documentnummer op.

2. Herstel met iDEAL

Herstel via iDEAL is alleen te gebruiken wanneer je eigenaar bent van een administratie:

  • Stel deze optie in door via Instellingen > Vertrouwen en verificatie een bankrekening te verifiëren door middel van een iDEAL betaling. Zodra je een bankrekening geverifieerd hebt, kan deze hersteloptie gebruikt worden.

  • Om je account bij inlogproblemen te herstellen met iDEAL, log je in met je e-mailadres en wachtwoord.

  • Geef vervolgens aan dat je problemen hebt door op de betreffende knop te klikken.

  • Klik daarna op 'Accountherstel starten?'.

  • Vul hier een geverifieerd IBAN in samen met een controlevraag.

  • Hierna dien je de verificatiebetaling uit te voeren met het geverifieerde IBAN.

  • Zodra dit gelukt is, zullen we 2FA back-up codes weergeven waarmee je kan inloggen.

3. Herstel met KVK-gegevens

Voor het verifiëren van je KVK-gegevens zijn er twee manieren. Beide herstelopties gelden alleen voor de eigenaar van een administratie:

  1. Via identiteitsverificatie: Deze verificatie kan alleen gebruikt worden na een succesvolle identiteitsverificatie zoals in '1. Herstel met identiteitsbewijs' is beschreven. Voor een verificatie halen we de KVK-gegevens op en controleren of deze overeenkomt met je identiteitsverificatie. Wanneer dit het geval is, is je KVK-nummer geverifieerd.

  2. Via brief: Heb je geen identiteitsverificatie gedaan, dan wordt een brief verzonden naar het vestigingsadres uit de KVK-database. In deze brief staat een verificatiecode die je moet invoeren via 'Vertrouwen & verificatie' waarna het KVK-nummer is geverifieerd.

In beide gevallen de volgende stappen:

  • Je kunt de KVK-hersteloptie instellen via Instellingen > Vertrouwen & verificatie > Verificatie toevoegen > KVK-nummer.

  • Om je account bij inlogproblemen te herstellen, log je in met e-mailadres en wachtwoord.

  • Geef vervolgens aan dat je problemen hebt door op de betreffende knop te klikken.

  • Klik daarna op 'Accountherstel starten?'.

  • Je vult hier je geverifieerde KVK-nummer in samen met een controlevraag.

  • Hierna versturen we je een brief met 2FA back-up codes naar het adres waarmee je ingeschreven bent bij de KVK.

4. 2FA back-up codes

2FA back-up codes zijn eenmalig te gebruiken. Wanneer je passkeys gebruikt, heb je geen 2FA back-up codes. Je kun een 2FA back-up code op drie manieren verkrijgen:

  • Deze codes heb je gedownload tijdens het instellen van 2FA.

  • Deze heb je in beeld te zien gekregen bij één van de bovenstaande herstelopties.

  • Deze heb je per brief gekregen bij één van de bovenstaande herstelopties.

Je gebruikt een 2FA back-up code door eerst in te loggen met je e-mailadres en wachtwoord. Geef vervolgens aan dat je problemen hebt met je tweede factor om een back-up code in te kunnen vullen.

Was dit een antwoord op uw vraag?