Naar de hoofdinhoud
Administratie opschonen

Begin met een schone lei door je administratie op te schonen of een nieuwe aan te maken in Moneybird.

Meer dan een week geleden bijgewerkt

Het kan voorkomen dat je al hebt getest in een adminstratie maar nu voor het echt wilt beginnen. In dat geval wil je natuurlijk beginnen met een lege administratie. Als je je administratie wilt opschonen, zodat je kunt beginnen een schone lei dan kan dat op verschillende manieren.

Correctieboeking maken

Je kunt de oude gegevens laten staan en er met een correctieboeking voor zorgen dat de balans met ingang van het gewenste jaar de juiste getallen heeft. Dit is vooral handig als de gegevens die je al hebt ingevoerd wél bij je boekhouding horen.

Oude gegevens verwijderen

Je kunt de oude gegevens per stuk verwijderen:

  • Als je facturen of offertes wilt verwijderen, open je het document en kies je bovenaan voor Extra > Verwijder factuur/offerte. Verzonden facturen kun je alleen verwijderen op volgorde van toevoegen, te beginnen bij de factuur die je het laatst hebt aangemaakt.

  • Als je een inkoopfactuur/bon wilt verwijderen, open je het document en klik je bovenaan op het prullenbakje.

  • Als je banktransacties wilt verwijderen, kan dat per afschrift. Je kunt banktransacties per afschrift verwijderen als je het afschrift zelf hebt toegevoegd. Open eerst het afschrift via het bruine of groene koppel-icoon links van de transactie, klik vervolgens bovenaan op het prullenbakje. Let er op dat het verwijderen definitief is. Transacties die zijn toegevoegd via een bankkoppeling, kunnen niet worden verwijderd als de koppeling nog actief is. Als je al meerdere afschriften hebt toegevoegd, kun je dit herhalen.

Nieuwe administratie aanmaken

Je kunt een hele nieuwe administratie aanmaken. Dit kan via je administratie-naam door links bovenaan via '+ Nieuwe administratie' een nieuwe administratie toevoegen. De nieuwe administratie zal dan helemaal leeg zijn en de instellingen van bijvoorbeeld de huisstijl en de workflows zullen weer de standaard instellingen zijn. In de nieuwe administratie kun je een beginbalans toevoegen.

De oude administratie kan de eigenaar van de administratie eventueel omzetten naar het gratis pakket via Instellingen > Abonnement. Het gratis pakket gaat in aan het einde van de periode waarvoor de kosten al in rekening zijn gebracht.

Let op: als je in de bestaande administratie al gebruik maakt van een Moneybird Betaalrekening, dan is deze optie niet geschikt. Het is niet mogelijk om de aanmelding voor de Betaalproducten van de ene administratie naar de andere over te zetten als de administraties hetzelfde KVK-nummer hebben.

Was dit een antwoord op uw vraag?