Binnen Moneybird voeg je een inkomende creditfactuur toe aan de inkoopfacturen. Maak hiervoor een nieuwe factuur aan en vul het negatieve bedrag in op de factuurregels. Vervolgens krijg je de mogelijkheid om op de factuur aan te geven dat deze creditfactuur inkomsten bevat. De omzet wordt dan meegenomen in je resultatenrekening en btw aangifte. Je kunt direct een omzet categorie selecteren voor de factuur, zodat de omzet op de juiste grootboekrekening geboekt wordt.
Wanneer je het vinkje zet bij ‘Deze creditfactuur bevat inkomsten die onder omzet vallen’, zal na het opslaan de creditfactuur in je administratie meegenomen worden als inkomsten. In de resultatenrekening staat hij dus onder ‘Omzet’ en bij de btw aangifte wordt hij meegenomen bij de leveringen en diensten.
Bedrag teruggekregen maar geen creditfactuur
Als het gaat om een bedrag dat gecrediteerd is, waarvoor je geen creditfactuur hebt ontvangen en die kun je ook niet opvragen, dan kun je alsnog een credit-inkoopfactuur toevoegen op het tabblad 'Inkomend'. Eventueel kun je in een notitie (aan de rechterkant) aangeven waarom een bijlage ontbreekt. Aan deze creditfactuur kun je je banktransactie koppelen via Betaling > Registreer betaling > Overboeking
. Mocht je twijfelen of dit boekhoudkundig wel toegestaan is, dan kun je het beste contact opnemen met je boekhouder.