We houden per administratie een teller bij met het laatste 'klantnummer' dat is gegeven. Als er bij het aanmaken via de API geen klantnummer wordt meegegeven, dan pakken we de waarde van die counter en hogen hem op met 1.
Als er bij een create wel een klantnummer wordt meegegeven, dan wordt die counter op de waarde gezet die wordt meegegeven.
Wanneer je een '422 error' krijg waarbij de melding 'customer_id already exists' te zien is, komt dat waarschijnlijk doordat er bij een voorgaande create een klantnummer is meegegeven. Hierdoor is de counter op een bepaalde waarde gezet. Bij een create zonder klantnummer probeert het systeem de waarde van het klantnummer met counter + 1 te vullen, maar er bestaat in dat geval al een contact met dat klantnummer. Waarschijnlijk is het klantnummer handmatig in de administratie zelf aangepast.
Deze situatie kan niet anders verwerkt worden in Moneybird. Het gaat dan om een situatie waarbij iemand gebruik maakt van een systeem dat bij sommige contacten wel een customer_id meestuurt, maar bij andere contacten niet. Het is ook niet op te vragen via de API.
Als workaround kun je in de administratie handmatig een contact aanmaken. Moneybird vult dan automatisch het eerstvolgende beschikbare klantnummer in. Daarna gaat het via de koppeling ook weer goed.