Er zijn twee verschillende soorten tokens in Moneybird. Deze vind je dan ook terug op verschillende plekken:
API token voor persoonlijk gebruik: hierbij krijg je alleen een token en is met name bedoeld om een koppeling die je zelf hebt ontwikkeld te testen. Het kan direct worden meegegeven in aanroepen naar de API. Deze kun je in de administratie instellen via Gebruikersaccount > externe applicaties Hier moet worden aangegeven welke permissies via de token worden gegeven: facturen, offertes, documenten, bank en/of instellingen. Dit token is alleen zichtbaar en bruikbaar als je als eigenaar bent van de administratie.
API token voor een externe applicatie: hierbij krijg je meer informatie, waaronder de Client ID. Dit kun je terugvinden via
Gebruikersaccount > Ontwikkelaars
In tegenstelling tot het persoonlijk token geeft dit token niet direct toegang tot de gegevens van een administratie. De eigenaar van een administratie moet dit token eerst toegang geven. Dit token kan ook door iemand anders zijn aangemaakt, bijvoorbeeld iemand die een koppeling met Moneybird biedt.
Als je geen Client ID hebt gekregen van Moneybird, heb je vermoedelijk het verkeerde soort API token aangemaakt. Je kunt een nieuwe token aanmaken en daarbij kiezen voor de token voor een externe applicatie.
Met een API token identificeert een ontwikkelaar zich bij Moneybird. Het is als het ware een inlogcode voor de API.
Een API key is alleen nodig als iemand zelf een koppeling gaat ontwikkelen en dus een ontwikkelaar is. Een goed gebouwde koppeling hoeft een gebruiker nooit om een key, token of id te vragen. Doet een koppeling dat toch, dan kun je als gebruiker het beste even bij de ontwikkelaar van de koppeling nagaan hoe dit zit.