Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesBoekhoudingCategorieën
Categorieën toevoegen (België)
Categorieën toevoegen (België)

Beheer eenvoudig categorieën in Moneybird voor een helder overzicht van je inkomsten en uitgaven.

Meer dan 2 weken geleden bijgewerkt

De onderstaande informatie geldt alleen voor Belgische ondernemers die zich hebben aangemeld ná 4 februari 2025. Gebruikte je al Moneybird voor die tijd? Dan maak je gebruik van de Nederlandse categorieën op basis van het RGS. Op dit moment is het niet mogelijk om van de Belgische variant gebruik te maken als je al een administratie had vóór de genoemde datum.

In Moneybird gebruiken we de term 'Categorieën' in plaats van grootboekrekeningen. Je kunt op je factuurregels categoriseren, zodat al je verkopen en inkopen juist in de rapporten worden verwerkt. Op die manier hou je inzicht in je inkomsten en uitgaven. Als je je aanmeldt zet Moneybird automatisch de juiste categorieën klaar op basis van je rechtsvorm. Dit wordt gedaan aan de hand van het ondernemersnummer wat is ingevuld in jouw administratie.

Toevoegen vanuit standaard verzameling

Via Instellingen > Categorieën kun je bovenaan de pagina via 'Toevoegen' nieuwe categorieën aanmaken. Je voegt categorieën voor de resultatenrekening en de balans toe vanuit een standaard verzameling.

Categorie toevoegen.

Voor België zijn deze categorieën zijn op basis van de Minimumindeling van het Algemeen Rekeningstelsel (MAR) Deze is gebasseerd op gestandaardiseerde codering van financiële gegevens. Met MAR wissel je makkelijk gegevens uit met andere softwarepakketten in België.

We raden aan om categorieën aan te maken vanuit de standaard verzameling omdat daar de meestgebruikte categorieën al tussen staan. Zoek je toch een andere categorie specifiek voor jouw bedrijfsvoering? Dan kun je deze als losse categorie toevoegen op basis van de MAR.

Overzicht van actieve categorieën

Wanneer je naar de instellingen van de categorieën gaat, krijg je een overzicht van de categorieën die actief zijn in je administratie. Het overzicht is opgedeeld in de categorieën voor de resultatenrekening (omzet en kosten) en de categorieën voor de balans.

Afhankelijk van de categorie is ook het mogelijk om categorieën aan te passen, deactiveren of verwijderen.

Was dit een antwoord op uw vraag?