Je administratie bevat belangrijke en privacy-gevoelige gegevens. Als je samenwerkt met andere gebruikers in jouw Moneybird-administratie kun je voor hen twee-staps-verificatie (2FA) verplichten als extra beveiligingslaag.
Om gebruik te maken van deze verplichting voor gebruikers, moet je eerst zelf twee-staps-verificatie hebben ingeschakeld. Als je twee-staps-verificatie voor andere gebruikers in jouw administratie wilt verplichten, ga je naar Instellingen > Gebruikers > Twee-staps-verificatie verplichten
. Dit is een beveiligde actie en vereist dus de bevestiging van je ingestelde 2FA-methode.
Voor iedere administratie een aparte verplichting
Wanneer je meerdere administraties hebt, stel je de verplichting voor elke administratie apart in. Heb je de verplichting aangezet, dan is het niet meer mogelijk deze weer uit te schakelen. Moneybird kiest hier bewust voor zodat we de hoogste vorm van veiligheid kunnen garanderen.
Gevolgen voor de gebruiker die toegang heeft tot jouw administratie
Als een gebruiker op een gebruikersaccount al twee-staps-verificatie heeft ingesteld, hoeft deze gebruiker niets te doen. Voor de gebruikers die nog geen twee-staps-verificatie hebben ingesteld, wordt de toegang tot jouw administratie tijdelijk geblokkeerd. De gebruiker ontvangt automatisch een nieuwe uitnodiging voor toegang tot de administratie. Daarin staan instructies voor het instellen van twee-staps-verificatie. Wanneer de gebruiker twee-staps-verificatie heeft ingesteld, kan de gebruiker de uitnodiging accepteren. Daarna heeft de gebruiker weer toegang tot je administratie.
Heeft de gebruiker de uitnodiging gemist? Dan kun je via Instellingen > Gebruikers
eerst de gebruiker selecteren en verwijderen met het prullenbak-icoontje. Daarna kun je de gebruiker opnieuw uitnodigen. Er wordt dan een nieuwe mail verzonden.
Gevolgen voor een boekhoudkantoor
De verplichting geldt ook voor boekhouders en medewerkers van een boekhoudkantoor die toegang hebben tot jouw Moneybird-administratie. Als zij nog geen twee-staps-verificatie ingesteld hebben, krijgen zij een melding zodra ze de administratie in willen zien. Wanneer de boekhouder of medewerker van het kantoor de twee-staps-verificatie ingesteld heeft, kan hij of zij weer in de betreffende administratie aan het werk.
De verplichting uitschakelen is daarna niet meer mogelijk
Op het moment dat je 2FA verplicht hebt in je administratie kun je dit niet meer uitzetten. De verplichting zorgt voor een betere beveiliging van de administratie. Bovendien is het voor sommige onderdelen van Moneybird, bijvoorbeeld als je een Moneybird Betaalrekening hebt, nodig om 2FA altijd aan te laten staan.
Heb je problemen met inloggen? Je vindt meer informatie op de pagina over inlogproblemen.