Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesBoekhoudingRapporten in MoneybirdOmzet en kosten per contact
Het bedrag omzet en kosten per contact komt niet overeen met de facturen van het contact
Het bedrag omzet en kosten per contact komt niet overeen met de facturen van het contact

Verschillen tussen omzet en kosten per contact en facturen? Ontdek de oorzaken.

Deze week bijgewerkt

Wanneer je zelf een berekening maakt op basis van de facturen van het contact, kan het voorkomen dat je op een ander bedrag uitkomt dan het bedrag dat je terugziet in het rapport van de omzet of kosten per contact. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

In het overzicht zijn de bedragen exclusief btw

In het overzicht van de omzet of kosten per contact worden de bedragen exclusief btw weergegeven, aangezien de btw geen onderdeel is van je omzet of kosten. Als je naar de totaalbedragen van de facturen kijkt, zit daar de btw wel bij in. Je kunt de totaalbedragen van de facturen dus niet direct vergelijken met de bedragen in het overzicht.

Je gebruikt de periodeselectie bij je facturen

Bij je verkoopfacturen en inkoopfacturen/bonnen kun je per factuurregel een periode selecteren waarop de omzet of kosten betrekking heeft. Moneybird boekt de omzet of kosten in de geselecteerde periode. Als de periode in twee of meer maanden valt, wordt het bedrag evenredig verdeeld over deze maanden. In het overzicht van de omzet of kosten per contact worden het bedrag weergegeven in de maand waarin de omzet of kosten is geboekt. Hierdoor komt het bedrag in het overzicht niet altijd overeen met het bedrag van de factuur die in dezelfde maand is verzonden.

Voorbeeld:

Je stuurt in januari een verkoopfactuur voor een jaarabonnement. Je factureert € 120 (exclusief btw) en selecteert op de factuurregel de periode 1 januari tot en met 31 december. Aan de hand van de geselecteerde periode boekt Moneybird iedere maand € 10 omzet. In het rapport omzet per contact zul je in januari € 10 omzet zien voor de klant en niet de volledige € 120. Kijk je naar het volledige jaar, dan is de omzet in totaal natuurlijk wel € 120 (12 maanden keer € 10).

Je hebt op de factuur een bedrag op een balanscategorie geboekt

Bedragen die op een factuur staan (de btw uitgezonderd), worden meestal als omzet of kosten geboekt. Maar het kan ook voorkomen dat er andere bedragen zijn, die niet als omzet of kosten worden geboekt, maar op de balans worden geboekt. Dit is bijvoorbeeld het geval als je iets aanschaft dat als investering geboekt wordt. Het bedrag van je aankoop wordt dan niet als kosten geboekt, maar wordt als vaste activa op de balans verwerkt. Bedragen van een factuur die op de balans worden geboekt, komen niet terug in het overzicht van de omzet of kosten per contact.

Was dit een antwoord op uw vraag?